The Malaysia Post

Kadar Kenaikan Gaji Penjawat Awam Akan Diumum Ogos Ini

Penjawat awam di Malaysia kini berpeluang untuk mengetahui kadar gaji baharu mereka mulai minggu depan, berikutan pelarasan gaji yang akan dilaksanakan melalui Sistem Saraan Perkhidmatan Awam (SSPA). Pelarasan ini merupakan sebahagian daripada inisiatif kerajaan untuk memastikan sistem saraan awam lebih teratur dan adil.

Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (Operasi), Datuk Mohd Shaiful Ibrahim, mengesahkan bahawa perincian mengenai mekanisme pelarasan gaji ini akan diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, semasa Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awam (MAPPA) ke-19 yang dijadualkan berlangsung pada 16 Ogos ini.

Pengumuman Kadar Gaji Baharu pada MAPPA

Pada MAPPA yang akan diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya pada jam 8 pagi, penjawat awam akan diberikan akses kepada kalkulator untuk mengira kadar kenaikan gaji mereka. Ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk memudahkan penjawat awam dalam merancang kewangan mereka dengan maklumat yang lebih jelas.

“Pada 1 Disember, kenaikan gaji akan mula berkuat kuasa dan penjawat awam akan menerima kadar gaji baharu pada hujung bulan Disember,” jelas Mohd Shaiful dalam program Apa Khabar Malaysia yang disiarkan oleh Bernama TV pada Isnin.

SSPA untuk Perkhidmatan Awam Persekutuan dan Negeri

Menurut Mohd Shaiful, SSPA akan digunakan untuk semua perkhidmatan awam Persekutuan dan akan dilaksanakan juga kepada penjawat awam negeri serta Pihak Berkuasa Berkanun dan Tempatan jika mereka memilih untuk menggunakannya. Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan mengeluarkan pekeliling mengenai pelaksanaan sistem ini.

“SSPA bukan sahaja melibatkan kenaikan gaji tetapi juga pembangunan organisasi dan bakat pegawai serta manfaat kepada para pesara,” tambahnya.

Baca lagi | https://themalaysiapost.com/peruntukan-bagi-kenaikan-gaji-penjawat-awam-bakal-dibentang-dalam-belanjawan-2025-rafizi%ef%bf%bc/

Kebaikan SSPA Kepada Penjawat Awam dan Pesara – Kesan kepada Pesara

Salah satu manfaat utama dari pelarasan gaji ini adalah kesannya terhadap pesara. Menurut Akta Pencen, kenaikan gaji bagi pegawai dalam perkhidmatan akan turut mempengaruhi pesara. Ini bermakna pesara juga akan menikmati kenaikan berdasarkan formula yang ditetapkan.

“Mengikut formula yang telah ditetapkan, pesara akan menerima kenaikan sesuai dengan perubahan gaji pegawai aktif,” kata Mohd Shaiful.

Kajian Semula Skim Pencen

Mohd Shaiful juga mengulas tentang kajian semula skim pencen, termasuk pengenalan kaedah caruman seperti yang dilaksanakan dalam sektor swasta. Kerajaan memberi jaminan bahawa faedah yang akan dinikmati oleh penjawat awam tidak akan kurang daripada apa yang dinikmati ketika ini.

“Kerajaan akan memastikan bahawa faedah yang diterima oleh pegawai tidak kurang daripada faedah semasa, dan akan ada caruman pekerja dan majikan yang seimbang,” tambah beliau.

Kos Pencen dan Beban Kewangan Kerajaan

Pada tahun lalu, kerajaan menanggung kira-kira RM32 bilion untuk pembayaran pencen penjawat awam, dan jumlah ini meningkat sebanyak RM2 bilion setiap tahun. Kerajaan akan terus menguruskan beban kewangan ini tanpa menjejaskan faedah yang diterima oleh pegawai.

“Kerajaan komited untuk memastikan bahawa beban kewangan tidak akan menjejaskan faedah yang dinikmati oleh penjawat awam dan pesara,” ujar Mohd Shaiful.

Read Previous

Zahid Hamidi Mohon Maaf Tersilap Sebut Israel di Himpunan Pembebasan Palestin

Read Next

Polis Indonesia Rampas Lebih 100kg Ganja Disembunyi dalam Linen Katil dan Mainan Kucing

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.