The Malaysia Post

Operasi Pembenihan Awan Berjaya Hasilkan Hujan 2 mm di Empangan Muda

Operasi Pembenihan Awan (OPA) yang dilaksanakan menggunakan pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) berjaya mencatatkan penurunan hujan sebanyak 2 milimeter (mm) di kawasan tadahan Empangan Muda. Ini merupakan satu langkah penting dalam usaha meningkatkan paras air di empangan yang kini berada pada tahap kritikal.

Keberkesanan Operasi Pembenihan Awan

Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) dalam kenyataan rasmi hari ini mengumumkan bahawa operasi yang bermula kelmarin telah memberikan hasil yang memberangsangkan. Berdasarkan penilaian terkini, terdapat peningkatan isipadu aliran masuk ke Empangan Muda sebanyak 1,037 ekar kaki, berbanding dengan purata aliran masuk harian pada Julai 2024 yang hanya 416 ekar kaki sebelum pelaksanaan OPA.

“Pada 30 Julai 2024, Stesen Hujan di Empangan Muda merekodkan bacaan 2 mm turunan hujan di dalam kawasan tadahan empangan hasil dari operasi pembenihan awan,” kata kenyataan tersebut. MADA masih dalam proses menilai keberkesanan operasi ini kerana ia masih diteruskan hari ini.

Koordinasi Pelaksanaan OPA

Operasi Pembenihan Awan ini dijalankan selama tiga hari dengan penyelarasan antara beberapa agensi termasuk Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA), Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia), dan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM). Usaha ini adalah sebahagian daripada langkah untuk meningkatkan paras air di empangan yang kini mengalami kekurangan.

Baca lagi | New Delhi Dilanda Hujan Lebat Selepas Gelombang Haba Ekstrem

MADA memaklumkan bahawa status keseluruhan takungan air di empangan yang berada di bawah seliaan mereka adalah seperti berikut:

  • Empangan Pedu: 39.71%
  • Empangan Muda: 8.04%
  • Empangan Ahning: 81.76%

Secara keseluruhan, kapasiti takungan ketiga-tiga empangan adalah pada tahap 44.14%.

Kesan Terhadap Aktiviti Pertanian

Aktiviti pertanian seperti penanaman padi juga terjejas oleh keadaan paras air empangan. MADA melaporkan bahawa aktiviti menanam padi kini sudah mencapai 99.3% di kawasan seluas 99,963.9 hektar. Pokok padi yang telah berbunga meliputi kawasan seluas 4,051 hektar, manakala padi yang mencapai peringkat masak adalah sebanyak 0.10% dengan keluasan 67.4 hektar. Aktiviti menuai pula adalah sebanyak 0.1% dengan keluasan 60.4 hektar.

“Sumber air utama untuk pengairan padi bagi musim pertama 2024 adalah daripada pelepasan empangan. Berdasarkan kemajuan aktiviti penanaman padi, baki keperluan bekalan pengairan dianggarkan sebanyak 229,216 ekar kaki,” tambah kenyataan tersebut.

Langkah Seterusnya dan Sumber Air

Sebagai langkah tambahan, MADA telah melepaskan air sebanyak 3,100 kaki padu sesaat dari Empangan Pedu untuk memenuhi keperluan pengairan, domestik, dan industri. Ini diharapkan dapat membantu menstabilkan paras air dan memastikan kelangsungan aktiviti pertanian yang kritikal di kawasan tersebut.

Read Previous

Pemimpin Hamas Ismail Haniyeh Terbunuh di Tehran, Iran

Read Next

Masjid, Surau Bawah Jakim Anjur Solat Jenazah Ghaib untuk Pemimpin Hamas Ismail Haniyeh

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.