The Malaysia Post

Dilantik Calon PN PRK DUN Nenggiri Walaupun Baru Dua Hari Sertai Bersatu

Gua Musang, 30 Julai 2024 – Mohd Rizwadi Ismail diumumkan sebagai calon Perikatan Nasional (PN) untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Nenggiri pada Majlis Pengumuman Calon yang diadakan di Masjid Hijau petang semalam. Berita ini mengejutkan banyak pihak kerana Mohd Rizwadi baru sahaja menyertai Parti Bersatu dua hari sebelum pengumuman tersebut.

Keputusan Pemilihan Calon di Saat Akhir

Dalam perkembangan terbaru ini, pemilihan Mohd Rizwadi sebagai calon PRK DUN Nenggiri dilihat sebagai keputusan yang dibuat pada saat akhir. Sebelum ini, dua nama lain yang disebut-sebut sebagai calon adalah Sheikh Razali Hamad dan Sun Najaman Muhamad. Menurut sumber rapat dengan pimpinan Perikatan Nasional, keputusan untuk memilih Mohd Rizwadi dibuat selepas beberapa perbincangan yang menemui jalan buntu.

Sumber tersebut menjelaskan: “Keputusan dibuat setelah pertimbangan mendalam mengenai risiko boikot daripada jentera jika calon daripada Bersatu diteruskan. Pimpinan memutuskan untuk memilih Mohd Rizwadi yang baru menyertai Bersatu dan berharap ini akan mengelakkan sebarang ketegangan dalam kalangan ahli parti.”

Pendirian Bersatu dan Kritikan Terhadap Pemilihan

Dalam menghadapi kritikan bahawa pemilihan Mohd Rizwadi mungkin dilihat sebagai penggunaan calon Pas oleh Bersatu, pimpinan Bersatu tetap mempertahankan keputusan tersebut. Mereka menegaskan bahawa Mohd Rizwadi adalah wakil rasmi Bersatu setelah mengisi borang dan menyertai parti tersebut, walaupun penyertaan beliau adalah sangat baru.

Penjelasan daripada wakil Bersatu: “Walaupun ada suara yang mungkin kurang berpuas hati dengan keputusan ini, kami percaya bahawa Mohd Rizwadi adalah pilihan terbaik berdasarkan keadaan semasa. Kami percaya beliau akan memberikan sumbangan yang positif untuk parti dan pengundi di DUN Nenggiri.”

Baca lagi | SPR Mengadakan Mesyuarat Khas di Putrajaya untuk PRK DUN Nenggiri

Latar Belakang Mohd Rizwadi Ismail

Mohd Rizwadi Ismail, berusia 41 tahun, merupakan seorang bekas Timbalan Ketua Pemuda Pas Gua Musang dan juga pesara Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM). Beliau berasal dari Kampung Bertam Baru. Pemilihan Mohd Rizwadi ini diharapkan dapat menarik sokongan pengundi muda di kawasan DUN Nenggiri, yang merupakan majoriti di kawasan tersebut.

Menurut Pesuruhjaya Pas Kelantan, Datuk Mohd Nassuruddin Daud: “Pemilihan Mohd Rizwadi mengambil kira faktor usia yang muda dan kehendak pengundi di DUN ini yang kebanyakannya adalah golongan muda. Kami percaya beliau akan mampu mewakili dan memberi suara kepada mereka.”

Tarikh Penting PRK DUN Nenggiri

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menetapkan beberapa tarikh penting bagi PRK DUN Nenggiri. Penamaan calon bakal diadakan pada tarikh 3 Ogos 2024, manakala tarikh bagi pengundian awal pula dijadualkan pada 13 Ogos 2024. Hari mengundi untuk PRK ini pula adalah pada 17 Ogos 2024.

Kalendar Pilihan Raya Kecil DUN Nenggiri:

  • Penamaan Calon: 3 Ogos 2024
  • Pengundian Awal: 13 Ogos 2024
  • Hari Mengundi: 17 Ogos 2024

Dengan tarikh-tarikh penting yang telah ditetapkan, semua pihak yang terlibat kini sedang mempersiapkan diri untuk menghadapi PRK ini dengan penuh kesungguhan. Sama ada Mohd Rizwadi akan dapat meneruskan legasi Bersatu di DUN Nenggiri atau sebaliknya, akan menjadi tumpuan utama dalam kempen pilihan raya ini.

About Mohammed Ibrahim

Mohammad Ibrahim adalah pembela kebenaran. Dia percaya bahawa penting untuk bersuara dan memperjuangkan perkara yang betul, tidak kira apa kosnya. Mohammad telah mendedikasikan hidupnya untuk memperjuangkan keadilan sosial dan mencipta masa depan yang lebih baik untuk semua. Beliau seorang penceramah yang berkuasa dan ahli strategi politik yang mahir.

Read Previous

42 Orang Terbunuh Angkara Berebut Tanah

Read Next

Sukan Olimpik Paris 2024: Tang Jie-Ee Wei Menang Bergaya, Aaron-Wooi Yik Kecundang

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.