The Malaysia Post

Aliff Aziz dan Ruhainies Mengaku Tidak Bersalah atas Tuduhan Khalwat

Kuala Lumpur – Pelakon terkenal Aliff Aziz dan Ruhainies hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Tinggi Syariah Wilayah Persekutuan terhadap tuduhan berkhawat yang dilakukan pada bulan Mac yang lalu. Pengakuan ini dibuat di hadapan Hakim Syarie, Abu Suffian Abu Yaziz, dengan kedua-dua pihak didakwa diwakili oleh peguam masing-masing.

Rangkaian Perbicaraan Kes Khalwat Aliff Aziz dan Ruhainies

Pertuduhan terhadap Aliff Aziz, 33 tahun, dan Ruhainies, 31 tahun, mengikut Seksyen 27(a) dan 27(b) Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 membawa hukuman denda maksimum RM3,000 atau penjara tidak lebih dari dua tahun atau kedua-duanya sekiranya sabit kesalahan.

Pernyataan dari Pendakwa Kes Tuduhan Khalwat

Pengakuan tidak bersalah dibuat setelah kes tersebut disebut semula pada 20 Jun lalu di Mahkamah Rendah Syariah, dengan kedua-dua pihak dilepaskan dengan bon jaminan RM1,500 dan seorang penjamin. Pendakwaan dijalankan oleh Pendakwa Syarie dari Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Mohd Nahar Mohamad dan Masroha Duki.

Baca lagi | Terima Beratus-ratus DM Berbaur Kebencian, Ibu Aliff Aziz Memilih Untuk Memaafkan

Penyebab Tangkapan Aliff Aziz dan Ruhainies

Pada 9 Mac lalu, Aliff yang berstatus suami orang dan Ruhainies yang masih bujang ditangkap di sebuah kondominium di Kuala Lumpur atas tuduhan khalwat, yang menurut maklumat awam, mereka didakwa bersekedudukan di sebuah kondominium mewah.

Perbicaraan dan Kehadiran Mahkamah Kes Khalwat Aliff Aziz dan Ruhainies

Kes ini akan disebut semula pada 12 Oktober depan dengan bon jaminan untuk kedua-duanya tetap dikekalkan. Sebelum ini, mereka telah menjalani perbicaraan lanjutan untuk hal berkaitan dengan kes khalwat tersebut.

Menerusi platform Instagram (IG), Aliff dan Ruhainies memberikan penjelasan dan reaksi mereka terhadap kontroversi yang berlaku, yang mengundang perhatian media dan peminat.

Perkembangan Terkini Aliff Aziz dan Bella Astillah

Sebelum ini, Aliff dan bekas isterinya, Bella, telah bercerai pada 13 Jun lalu selepas rujuk semula rumah tangga mereka yang sebelum ini berlaku pada 16 Mei 2019. Hasil perkahwinan itu, Aliff Aziz dan Bella Astillah dikurniakan dua orang anak iaitu Mohamad Ayden Adrean, 7, dan Ara Adreanna, 4.

Kontroversi yang melibatkan Aliff Aziz dan Ruhainies mengenai tuduhan khalwat ini masih menjadi perhatian awam, dengan perkembangan terkini menunjukkan kedua-duanya menghadapi proses undang-undang dengan memberikan kerjasama sepenuhnya di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan. Perbicaraan seterusnya dijadualkan pada bulan Oktober akan datang untuk melanjutkan proses perundangan ini.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Politik Kebencian antara Punca Utama Kejatuhan BN pada 2018 – Puad Zarkashi

Read Next

7 Tempat Menarik di Taiping Yang Anda Boleh Kunjungi

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.