The Malaysia Post

Petisyen ‘Katakan Tidak kepada BlackRock’ Raih Sokongan Melebihi 8,000 Tandatangan

SHAH ALAM – Sebuah petisyen dalam talian yang menyeru untuk menentang penglibatan BlackRock dalam pembelian pegangan saham di Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) telah mencatat lebih daripada 8,000 sokongan sejak pelancarannya tiga bulan lalu. Kempen ini, dikenali sebagai ‘Katakan Tidak kepada BlackRock’, dilancarkan oleh kumpulan Boycott, Divestment, Sanctions (BDS) Malaysia melalui platform www.change.org pada 29 Februari lalu.

Desakan Untuk Membatalkan Rancangan Penjualan Saham kepada BlackRock

Petisyen tersebut berusaha untuk menggerakkan kerajaan Malaysia untuk membatalkan rancangan menjual pegangan saham dalam MAHB kepada Global Infrastructure Partners (GIP), yang dikendalikan oleh BlackRock. BDS Malaysia, sebuah gerakan global yang mendesak untuk menghentikan sokongan terhadap Israel, mempertikaikan keterlibatan BlackRock dalam aktiviti yang dikaitkan dengan genosid di Palestin.

Kritikan Terhadap BlackRock

Menurut petisyen tersebut, BlackRock merupakan sebuah syarikat pelaburan multinasional yang berpangkalan di New York, yang juga mempunyai pelaburan dalam industri pertahanan Amerika Syarikat. Kritikan terhadap syarikat ini berkisar pada peranannya dalam menyokong pengeluaran senjata yang digunakan di Palestin, di mana syarikat ini turut dianggap sebagai pembekal dana utama yang memperoleh keuntungan daripada konflik tersebut.

Baca lagi | Anwar Ibrahim Minta Isu BlackRock Tidak Dipolitikkan

Sokongan Masyarakat Terhadap Petisyen ‘Katakan Tidak kepada BlackRock’

Sejak petisyen ini dilancarkan, jumlah tandatangan telah mengatasi angka 8,000 pada jam 5 petang Ahad, dan dijangka akan terus meningkat untuk mencapai sasaran 10,000 sokongan. Inisiatif BDS Malaysia sebelum ini juga telah berjaya dalam melancarkan kempen-kempen serupa yang bertujuan untuk mempengaruhi penggunaan produk dan sokongan terhadap jenama yang mempunyai hubungan dengan Israel di Malaysia.

Impak dan Tindak Selanjutnya Petisyen ‘Katakan Tidak kepada BlackRock’

Kesannya, kempen ini bukan sahaja mencerminkan ketidakpuasan terhadap peranan BlackRock dalam isu-isu global, tetapi juga menggariskan komitmen masyarakat Malaysia terhadap prinsip keadilan dan keamanan dunia. Dengan pengumpulan tandatangan yang berterusan, pihak penggerak kempen berharap agar kerajaan Malaysia akan mengambil perhatian serius terhadap desakan untuk meninjau semula keputusan menjual pegangan saham MAHB kepada entiti yang dikendalikan oleh BlackRock.

Read Previous

Speaker Dewan Rakyat Tentukan Nasib 6 MP Bersatu Hari Ini

Read Next

Gunung Kinabalu Runtuh, Air Sungai Berubah Menjadi Lumpur

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.