The Malaysia Post

Tun Dr Mahathir Mohamad Menafikan Beliau Membuat Keputusan Sendiri dalam Kes Batu Puteh

Tun Dr Mahathir Mohamad, bekas Perdana Menteri Malaysia, telah menegaskan bahawa beliau tidak membuat keputusan secara bersendirian dalam kes yang melibatkan penarikan balik permohonan semakan dan pentafsiran penghakiman Batu Puteh pada tahun 2018. Sebaliknya, keputusan tersebut telah diputuskan oleh Kabinet pada ketika itu.

Kabinet Putuskan untuk Tidak Meneruskan Kes Batu Puteh

Dalam kenyataannya kepada media pada hari Rabu, Tun Dr Mahathir menjelaskan bahawa pandangan beliau terhadap kes tersebut adalah bahawa Malaysia tidak sepatutnya meneruskan kes tersebut kerana pakar perundangan dan ahli perunding mempunyai pandangan yang melemahkan kes ini bagi Malaysia. Meskipun beliau mempunyai kuasa sebagai Perdana Menteri pada masa itu, beliau memilih untuk tidak membuat keputusan secara individu.

Pendapat Pakar dan Peguam dalam Kes Batu Puteh

Menurut Tun Dr Mahathir, pendapat para pakar dan peguam yang menilai kes ini sebagai lemah bagi Malaysia telah menjadi faktor penentu dalam keputusan untuk tidak meneruskan kes tersebut. Beliau turut menyatakan bahawa Malaysia tidak mempunyai cukup bukti atau ‘peluru’ untuk memenangi kes ini.

Baca lagi | Ku Li Dakwa Tun Mahathir Mungkir Janji Lantik Beliau Sebagai TPM

Penegasan tentang Ketidaklibatan Sendiri dalam Kes Batu Puteh

Tun Dr Mahathir menegaskan bahawa beliau tidak terlibat dalam membuat keputusan sendiri berkenaan kes Batu Puteh tersebut. Sebaliknya, keputusan tersebut telah diserahkan kepada Kabinet untuk diputuskan bersama.

Baca lagi | Pemuda Keadilan Buat Laporan Polis Mengenai Kenyataan Berbaur Perkauman Dr. Mahathir

Kritikan Terhadap Kegagalan Kabinet Terdahulu

Keputusan ini muncul selepas kritikan yang dialamatkan kepada kerajaan terdahulu, dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi), Datuk Seri Azalina Othman Said, menyatakan bahawa individu yang bertanggungjawab ketika itu telah membuat keputusan secara tersembunyi, menyebabkan Malaysia kehilangan Batu Puteh dalam proses rayuan di mahkamah antarabangsa.

Dengan penjelasan Tun Dr Mahathir Mohamad, keputusan untuk tidak meneruskan kes Batu Puteh pada tahun 2018 adalah hasil daripada pertimbangan kolektif Kabinet serta pandangan pakar perundangan dan peguam.

About Mohammed Ibrahim

Mohammad Ibrahim adalah pembela kebenaran. Dia percaya bahawa penting untuk bersuara dan memperjuangkan perkara yang betul, tidak kira apa kosnya. Mohammad telah mendedikasikan hidupnya untuk memperjuangkan keadilan sosial dan mencipta masa depan yang lebih baik untuk semua. Beliau seorang penceramah yang berkuasa dan ahli strategi politik yang mahir.

Read Previous

Ibu Zayn Rayyan Tidak Mengaku Bersalah, Kata Peguam

Read Next

Ketua Pembangkang Korea Selatan Didakwa atas Pemindahan Dana ke Korea Utara

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.