The Malaysia Post

Atlet Silat SUKMA Terengganu Meninggal Dunia Terkena Tendangan Pihak Lawan

Seremban, 3 Mac 2024 – Dalam satu kejadian tragis, atlet Silat Sukan Malaysia (Sukma) Terengganu, Wan Muhammad Haikal Wan Hussin, telah meninggal dunia selepas rebah ketika menyertai pertandingan di Dewan Komuniti Taman Coral Height di sini semalam.

Tendangan Pihak Lawan Mengorbankan Nyawa Juara Muda

Difahamkan Wan Muhammad Haikal, yang berusia 21 tahun, mengalami kecederaan serius dan kehilangan kesedaran selepas menerima tendangan daripada pesaingnya. Beliau diberi rawatan kecemasan tetapi sayangnya, nyawanya tidak dapat diselamatkan.

Makluman Kejadian

Berita mengenai kejadian ini disampaikan oleh jurulatih kepada keluarga pada pukul 5.30 petang semalam. Kakak sulung Allahyarham, Wan Nor Haslinda, memberitahu bahawa arwah terpaksa dikejarkan ke Hospital Tuanku Jaafar (HTJ) kerana kehilangan kesedaran akibat daripada cedera yang dialaminya.

Kronologi Kejadian

Menurut Wan Nor Haslinda, beliau tidak memiliki maklumat terperinci mengenai kronologi kejadian. Pada kira-kira pukul 2.30 pagi, keluarga diberitahu bahawa Wan Muhammad Haikal telah meninggal dunia. Allahyarham merupakan anak keempat dari lima beradik dan baru-baru ini berada di Seremban untuk menyertai Pra Sukma sejak Jumaat lalu.

Baca lagi | Penguatkuasaan Penutupan Premis pada Hari Jumaat di Kuala Terengganu Hanya untuk Orang Islam

Menunggu Bedah Siasat dan Urusan Jenazah

Difahamkan, kedua ibu bapa serta adik Allahyarham kini telah berada di HTJ untuk menunggu proses bedah siasat selesai dan juga bagi urusan menuntut jenazah. Kematian Wan Muhammad Haikal bukan sahaja merupakan kehilangan besar bagi keluarganya, malah juga satu pukulan berat bagi dunia silat Malaysia.

Tindakan Cepat Pihak Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM)

Jurucakap Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) Daerah Seremban menjelaskan bahawa mangsa tidak sedarkan diri selama 20 minit di tempat kejadian. Pasukan APM segera memberikan rawatan resusitasi kardiopulmonari (CPR) sebelum menghantar beliau ke HTJ. Meskipun usaha-usaha berterusan, nyawa Wan Muhammad Haikal tidak dapat dipulihkan.

Kematian Wan Muhammad Haikal Wan Hussin menyisakan duka mendalam dalam dunia sukan, khususnya dalam arena silat Malaysia. Semua pihak berduka atas kehilangan seorang atlet muda yang berbakat. Kita berdoa agar keluarga mendiang diberi kekuatan dan kesabaran dalam menghadapi ujian ini. Selain itu, kejadian ini seharusnya menjadi pengajaran untuk meningkatkan keselamatan dalam sukan dan memastikan langkah-langkah pencegahan yang lebih ketat diambil untuk melindungi pesilat dari kecederaan serius.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

BN Bakal Letak Calon Jika 6 Kerusi Parlimen Bersatu Dikosongkan

Read Next

Keputusan & Highlights Anugerah Juara Lagu (AJL) Ke- 38

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.