The Malaysia Post

‘Langkah Dubai’: Lapan Lagi Wakil Perikatan Isytihar Sokongan kepada Anwar

Ahli Parlimen Bukit Gantang Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal mendakwa hari ini bahawa lapan lagi ahli Parlimen pembangkang akan mengisytiharkan sokongan mereka kepada kerajaan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila Parlimen bersidang semula pada akhir Februari.

Ikut Jejak Langkah Syed Abu Hussin

Syed Abu Hussin, seorang ahli Parlimen Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang sudah beralih parti, berkata kumpulan tersebut merancang untuk mengikuti jejak beliau agar kawasan pilihan mereka menerima pembiayaan pembangunan persekutuan.

“Mereka hanya menunggu masa untuk mengisytiharkan sokongan mereka. Ada kira-kira tujuh hingga lapan orang daripada mereka yang ingin menyatakan sokongan. Parlimen belum bermula, jadi apabila bermula pada 28 Februari nanti, langkah ini (sokongan) akan bermula semula,” katanya kepada wartawan di Jualan Termurah Demi Rakyat, di Kerinchi, di sini.

Pada 28 November tahun lalu, Syed Abu Hussin mengesahkan di Dewan Rakyat bahawa beliau menyokong Anwar.

Baca lagi | MB Kedah Sahkan Terdapat Rancangan untuk Menjatuhkan Kerajaan Anwar

Ahli Parlimen Perikatan Nasional itu secara terbuka mengisytiharkan sokongannya semasa Sesi Soal Jawab Perdana Menteri, menjadikannya yang kelima daripada parti tersebut yang melakukannya.

Nasihat Menteri Komunikasi kepada MB Kedah

Pada acara yang sama hari ini, Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil menasihati Menteri Besar Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor agar memberi tumpuan kepada pentadbiran negerinya daripada memberi komen tentang “Langkah Dubai”, konspirasi yang didakwa oleh pembangkang untuk menjalankan peralihan kerajaan melalui pembelotan.

“Sebelum dia bercakap tentang “Langkah Dubai”, tanyalah dia apa yang terjadi kepada litar perlumbaan di Kedah? Saya rasa dia perlu mengubah pendekatannya daripada memberikan komen mengenai ini,” katanya.

Fahmi juga menasihati Sanusi agar memberi tumpuan kepada skandal unsur Rare Earth Element (REE) yang semakin berkembang di Kedah dan menyelesaikan isu-isu yang mempengaruhi kelab bola sepak Kedah.

Gerakan Menjatuhkan Kerajaan

Pada Rabu, Sanusi Md dilaporkan mengesahkan bahawa pembangkang persekutuan merancang untuk menjatuhkan kerajaan persekutuan semasa ini, tetapi berkata ia sepatutnya dipanggil “Chow Kit Move” kerana ia direncanakan di kawasan suburb tersebut.

Read Previous

Touch ‘n Go eWallet Kini Melancarkan Ciri GOremit ke Lebih 50 Negara

Read Next

Tiga Individu Ditahan Cubaan Pecah Masuk Kediaman MB Selangor

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.