The Malaysia Post

Berdepan Krisis Dalaman, Bersatu Bakal Berpecah

Dalam suasana politik yang semakin panas, keputusan lima ahli parlimen dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) untuk menyatakan sokongan terbuka kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri telah mengguncang landskap politik negara. Datuk Seri Mohd. Sharkar Shamsudin, Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO, menilai tindakan ini sebagai tanda bahawa Bersatu berada di ambang perpecahan, dan masa untuk karam semakin hampir.

Keadaan Semasa Bersatu

Menurut Mohd. Sharkar, sikap lima wakil rakyat Bersatu yang tidak setia kepada parti dan pimpinannya mencerminkan krisis keyakinan yang serius. Beliau menekankan bahawa bukan hanya UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang berada dalam risiko karam, sebaliknya Bersatu dan gabungan Perikatan Nasional (PN) juga turut terjejas.

Krisis Keyakinan dalam Bersatu

Mohd. Sharkar menyatakan bahawa tindakan ahli parlimen Bersatu yang menyokong Anwar Ibrahim atau tidak menghormati kepimpinan Bersatu menunjukkan adanya masalah atau krisis kepimpinan dalam parti tersebut. Beliau menekankan bahawa Bersatu adalah yang bakal karam, dan apabila itu berlaku, PN turut akan terlibat dalam kekacauan politik.

Baca lagi | Ketua Penerangan Bersatu Razali Didakwa Mengikut Akta Hasutan

Impak Terhadap Kestabilan Politik

Keputusan ini bukan hanya melibatkan lima ahli parlimen Bersatu yang secara terbuka menyokong Anwar, tetapi turut melibatkan beberapa nama lain yang dikatakan menunggu masa untuk menyokong Kerajaan Perpaduan. Pernyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin, Presiden Bersatu, bahawa kapal UMNO dan BN sudah tiga suku tenggelam dan menunggu terus tenggelam, menambah kekeruhan dalam keadaan politik.

Teori Domino dalam Bersatu

Mohd. Sharkar menggunakan istilah “teori domino” untuk menggambarkan bagaimana satu demi satu ahli parlimen Bersatu mengambil keputusan menyokong kepimpinan Perdana Menteri. Beliau menggariskan bahawa perkembangan terkini ini mendedahkan keadaan sebenar kepincangan yang meletus, terutamanya dari aspek kepimpinan dalam parti Bersatu.

Kekacauan politik dalam Bersatu dan PN menjadi perhatian utama dalam arena politik Malaysia. Tindakan lima ahli parlimen Bersatu dan isyarat sokongan daripada yang lain menandakan ketidakstabilan dan ketidakpastian dalam politik negara. Perkembangan ini memberi impak besar terhadap keadaan semasa, dan tindakan seterusnya akan memberikan arah baru dalam politik Malaysia yang sudah pun memasuki fasa yang mencabar.

Read Previous

Kamera Selfie Terbaik untuk 2023: Abadikan Momen Sempurna dengan Mudah

Read Next

Gunung Berapi Anak Krakatau Meletus

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.