The Malaysia Post

Muda menolak Pakatan untuk pilihan raya Melaka kerana mencalonkan “katak”

Presiden Perikatan Demokratik Bersatu Malaysia (Muda) Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mengkritik Pakatan Harapan (PH) hari ini kerana meletakkan dua bekas Adun Umno yang berpaling tadah memaksa pilihan raya negeri Melaka.

Menjawab pengumuman calon gabungan itu hari ini, Syed Saddiq berkata Muda juga tidak akan bertanding dalam pilihan raya negeri Melaka atau menyokong kempen PH kerana ia bertentangan dengan politik tidak berprinsip.

“Muda tolak politik katak, Muda tolak politik tak bermaruah, Muda tolak politik tanpa prinsip ini yang akhirnya membebankan rakyat menyebabkan lebih RM42 juta dibelanjakan pada pilihan raya negeri ini terutama ketika pandemik.

“Sebab itu Muda memutuskan untuk tidak bersama Pakatan Harapan dalam pilihan raya ini, kerana (PH) menegakkan politik yang tidak bermaruah ini, politik yang membela katak politik ini.

“Muda memutuskan untuk menarik diri daripada pilihan raya ini dan sebaliknya memberi tumpuan kepada PRU15 akan datang dan memperkasakan politik perkhidmatan. Apa yang jelas kita tidak mahu mengutamakan kerusi berbanding prinsip,’’ katanya dalam sidang media hari ini.

Syed Saddiq mengulangi bahawa Muda, walaupun berada di bangku pembangkang bersama PH, tidak bersetuju dengan politik mereka.

Awal hari ini, PKR mengumumkan 11 calonnya untuk pilihan raya negeri Melaka. Antaranya ialah bekas ketua menteri Melaka Datuk Seri Idris Haron dan Datuk Nor Azman Hassan, yang sebelum ini daripada Umno.

Syed Saddiq juga berkata PH telah menghantar mesej jelas tentang di mana kesetiaannya terletak dengan keputusan untuk memilih dua pembelot berbanding sekutunya.

Baca Lagi | Muda menolak Pakatan untuk pilihan raya Melaka kerana mencalonkan “katak”

Awal hari ini, ketika mengumumkan calon PKR, presiden parti Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menyalahkan “masalah teknikal” kerana ketidakhadiran Muda dalam barisan gabungan itu untuk pilihan raya negeri Melaka.

Anwar berkata demikian ketika ditanya mengenai ketidakhadiran Muda dalam senarai penuh 28 calon PH walaupun sebelum ini menyatakan hasrat untuk bekerjasama.

Beliau juga mengesahkan bahawa Idris kini adalah ahli PKR.

Read Previous

Muhyiddin berharap pertembungan Perikatan-BN di Melaka tidak akan menjejaskan hubungan kerajaan persekutuan

Read Next

Aktivis menggesa campur tangan PBB ke atas serangan tentera Myanmar

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.