Sebuah peristiwa yang bersejarah berlaku di antara Emiriah Arab Bersatu dan Israel

  • By Wendy. V
  • September 16, 2020
  • 0
  • 13 Views
Pemimpin di Majlis Abraham Accord

Hubungan di antara Emiriah Arab Bersatu dan Israel adalah pencapaian politik utama dan sudah menjadi tanda perubahan positif di Timur Tengah. Pengumuman datang minggu lalu bahawa Bahrain juga mahu menormalkan hubungan dengan Israel. Ini adalah pembukaan bagi pendekatan baru untuk mengatasi masalah yang dihadapi negara ini.

Ini meningkatkan potensi dan harapan atas ketegangan dan kekalahan di zaman yang terlalu penuh dengan berita buruk bersama negara-negara Arab yang lain.  Mereka mengingatkan tentang dunia yang hancur, atau terpesona dengan kekhalifahan baru. Mereka menimbulkan perselisihan, kekacauan dan ketidaktentuan, dan mereka berjaya. Mereka menyerang Amerika, Israel dan UAE. Mereka menjadi lawan yang menormalkan paling ganas.

Penandatanganan perjanjian damai minggu ini adalah reaksi simulasi. Ini adalah peringatan yang mengganggu bahawa Emirat dan Israel, seperti semua penduduk Timur Tengah, serik dengan perang. Kini tujuannya adalah untuk terus memodenkan ekonomi kita dan menstabilkan wilayah yang lebih luas. Hubungan yang lebih baik antara negara-negara Arab dan Israel akan bertambah baik tetapi di bahagian lain mereka perlu bergerak lebih jauh dan lebih cepat.

Tujuan pertama dan paling penting adalah untuk mengurangkan ketegangan dan memfasilitasi keamanan dan keamanan serantau kerana mereka menginginkan jiran yang normal. Sehubungan dengan itu, tujuannya juga adalah untuk membangun perjanjian penyebaran dan bukan gangguan yang berjaya dan dapat disahkan. Tetapi dengan aspirasi dan taruhan yang rendah, kejayaan yang sederhana walaupun pada topik seperti bantuan kemanusiaan dan tindak balas terhadap coronavirus akan menimbulkan keyakinan.

Adalah penting bahawa AS menyokong dan terlibat dalam usaha sedemikian. Presiden Trump meminta rundingan baru tahun depan dan seorang Biden, mantan naib presiden, menjelaskan bahawa dia juga akan mencari program baru. Negara-negara Teluk mesti berminat secara aktif dalam dialog apa pun, dan agenda harus terperinci. Kedua, mengembangkan budaya hidup berdampingan. Penentangan dan keganasan politik yang berterusan menyebabkan pandemik anarki dan perang yang mematikan dan berpuluh-puluh tahun. Mereka cuba memberikan contoh lain di Emirates. Mereka komited terhadap nilai-nilai Islam yang sebenar melalui kesederhanaan, kemasukan dan kedamaian.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *