Mac 2020, bulan Mac kedua yang paling panas di Bumi mengikut rekod data

  • By Wendy. V
  • April 15, 2020
  • 0
  • 120 Views

Mungkin ramai yang menyedari sebenarnya bulan Mac yang lalu seakan lebih panas berbanding bulan-bulan sebelumnya. Dan sekiranya jika masih ada yang sangsi, Bumi sememang semakin panas, berdasarkan bukti ditunjukkan yang merekodkan bulan Mac 2020 sebagi kedua yang paling panas di dalam rekod!

Mac 2020 adalah merupakan bulan kedua paling panas di planet ini sejak direkodkan bermula pada tahun 1880. Ini diberitahu oleh Pusat Maklumat Alam Sekitar Nasional (NCEI) NOAA dan NASA melalui data mereka, selain memaklumkan satu-satunya bulan Mac yang paling panas adalah pada tahun 2016.

Menurut tinjauan suhu tahunan NCEI, tahun 2020 ini mempunyai peluang sebanyak 99.94% untuk menduduki tempat sebagai antara salah satu daripada lima tahun yang paling panas pernah dicatatkan. Ini sekaligus menjadikan setiap tujuh tahun terakhir yang lalu antara tujuh tahun yang paling panas direkodkan.

Tinjauan itu turut memberitahu kemungkinan lebih besar daripada 70% pada tahun 2020 menjadi tahun terhangat dalam catatan. Namun begitu, ini adalah sekadar model statistik dan tidak mengambil kira kemungkinan peristiwa La Niña akan berlaku menjelang akhir tahun ini serta menghalang ia sebagai rekod tahun yang hangat.

NOAA mengklasifikasikan Mac 2020 terikat dengan Februari 2020 dan Disember 2015 yang mempunyai suhu bulanan ketiga tertinggi dari purata bagi mana-mana bulan dalam rekod 1,683 bulan, bermula pada tahun 1880.

Februari 2016 (+ 1,31 ° C / + 2,36 ° F) dan Mac 2016 (+ 1,26 ° C / + 2,27 ° F) mempunyai suhu pelepasan yang lebih tinggi. Kedua-dua bulan yang panas itu datang ketika peristiwa El Niño yang hampir mencapai rekod terkuat.

Rekod suhu global lebih cenderung terjadi semasa peristiwa El Niño, disebabkan oleh pertambahan kepanasan yang dibawa oleh Lautan Pasifik tropika ke atmosfera. Fakta yang menunjukkan bahawa kedua-dua bulan Februari dan Mac 2020 terikat sebagai bulan ketiga paling panas dalam rekod – tanpa peningkatan peristiwa El Niño dan ketika waktu minimum salah satu kitaran solar 11 tahun paling lemah sejak abad yang lalu, menunjuk dengan jelas peranan utama pemanasan global yang disebabkan oleh manusia dalam pemanasan planet.

Selain itu, suhu lautan global pada bulan Mac 2020 adalah yang kedua paling panas dalam rekod, dan suhu darat global juga yang kedua paling panas direkodkan. Suhu satelit global yang diukur pada bulan Mac 2020 untuk 8 km atmosfera terendah adalah yang ketiga atau kedua paling panas dalam catatan 42 tahun.

Mungkin pandemik koronavirus mampu menunjukkan kekuasaan Tuhan untuk bumi kembali pulih. Dengan kurangnya aktiviti kemusnahan manusia terhadap alam sekitar ketika ini, akan membantu bumi untuk memulihkan ekosistem dan pencemaran-pencemaran dunia. Kesan positifnya pasti akan membuka mata ramai penduduk dunia untuk lebih menjaga planet ini dari kerosakan dan kemusnahan.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *