Kembalikan Pulau Labuan ke Sabah – Rozman Isli

Datuk Rozman Isli (Labuan-Warisan)

Pulau Labuan, salah satu dari tiga Wilayah Persekutuan Malaysia, harus dikembalikan ke Sabah jika kerajaan persekutuan masih tidak dapat berkomitmen untuk mengembangkan ekonomi pulau itu, kata Datuk Rozman Isli (Labuan-Warisan).

Rozman mengatakan bahawa Labuan telah diberikan kepada kerajaan pusat pada tahun 1984 untuk dikembangkan sebagai zon perdagangan dan kewangan antarabangsa yang akan memberi manfaat kepada Sabah, tetapi ini belum dapat dilaksanakan.

“Kami ingin mendengar dari kerajaan persekutuan jika mereka bersedia untuk membangunkan Labuan … jika mereka tidak dapat, mereka harus mengembalikan hak dan semua wang yang harus diterima oleh Sabah.

“Sabah dapat mengembangkan Labuan kerana kita mempunyai cara untuk melakukannya.

“Kami bahkan ingin meminta rakyat Sabah memilih untuk mengambil kembali Labuan,” katanya kepada Parlimen setelah menjawab cadangan Datuk Mohamad Alamin (Kimanis-BN) bahawa referendum harus dibuat di Labuan untuk kemungkinan kembali ke Sabah.

Rozman juga setuju dengan saranan dari Datuk Azis Jamman (Sepanggar-Warisan) agar negeri ini mendapat 80% keuntungan Petronas dari penerokaan minyak dan gas di sepanjang pesisirnya. Dia mengatakan bahawa perlakuan yang tidak adil terhadap Malaysia Timur juga terlalu banyak ditanggung sekarang kerana kerajaan persekutuan telah gagal untuk mendengar aspirasi rakyat Sabah dan Sarawak.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *