Dr Mahathir mengisyaratkan untuk membentuk parti baru

Tun Dr Mahathir Mohamad yang mengasaskan parti BERSATU menjelang PRU14 sekarang telah menunjukkan bahawa dia mungkin akan membentuk parti baru di tengah-tengah perbincangan pilihan raya umum.

Ahli Parlimen Langkawi itu ditanya oleh Investvine, sebuah portal berita perniagaan dari Hong Kong, mengenai persiapannya untuk PRU15, yang diduga akan dipanggil sebelum mandat semasa berakhir pada tahun 2023 kerana majoriti parlimen pemerintah Perikatan Nasional (PN) yang berkuasa di bawah kepimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Dr Mahathir yang baru berusia 95 tahun empat hari yang lalu mengatakan bahawa dia akan berusaha “di luar, mungkin membantu orang lain dari parti saya sendiri untuk bertanding”.

“Mudah-mudahan kita dapat memperoleh beberapa kerusi, tetapi parti saya sekarang terbahagi kepada dua.

“Satu bahagian adalah dengan pemerintah, dan yang lain adalah dengan saya. Oleh itu, mereka berusaha sebaik mungkin untuk bertanding atas nama parti.

“Jadi kita berhadapan dengan kemungkinan harus bertanding dengan nama yang berbeda, mungkin pesta baru. Jadi kedudukan pada masa ini sangat tidak pasti, ”kata Dr Mahathir dalam wawancara itu.

Dia mengatakan bahawa dia perlu menilai terlebih dahulu jika Bersatu dapat memperoleh sokongan yang cukup untuk bertanding, dengan mengatakan bahawa parti serpihan Umno telah kehilangan sokongan dari anggota gabungan sebelumnya. “Kami ingin tahu apakah kami dapat memiliki cukup dukungan untuk bertanding, kerana jelas parti kami sendiri, baik yang ada di dalam pemerintah maupun di luar pemerintah, kami telah kehilangan sokongan dari gabungan sebelumnya dan kami tidak mendapat sokongan UMNO dan gabungan baru. Jadi persembahannya akan sangat buruk untuk pesta, ”katanya.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

Read Previous

BN akan mengadakan ‘perbincangan dalaman’ untuk meningkatkan etika perbahasan parlimennya – Khairy

Read Next

MCA memecat sembilan anggota yang mengambil jawatan dari kerajaan Pakatan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *