Malaysia Timur juga harus diberi peluang menjadi PM – DAP Sabah

Datuk Seri Mohd Shafie Apdal

DAP Sabah telah mengulangi sokongannya terhadap cadangan untuk menjadikan Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Shafie Apdal sebagai calon perdana menteri, dengan menyatakan pilihan “harus tetap terbuka”.

Dalam satu kenyataan bersama oleh 11 ADUN, Ahli Parlimen dan seorang senator, mereka menambahkan keputusan majlis presiden Pakatan Harapan (PH) yang mengesahkan presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri berikutnya akan dihormati.

“Namun, kami juga ingin memperingatkan para pemimpin koalisi kami untuk tidak sepenuhnya menyisihkan orang-orang Malaysia Timur daripada diajukan untuk memimpin negara ini.

“Kerajaan persekutuan sebelumnya bukan hanya terdiri daripada parti-parti Pakatan tetapi juga parti-parti lain dari Malaysia Timur, terutamanya Parti Warisan Sabah dan United Progressive Kinabalu Organisation,” kata para anggota.

Mereka mendesak para pemimpin Pakatan untuk sedar dan peka tentang siapa rakan dan musuh mereka, sejak awal Shafie dan Warisan telah berdiri bersama oleh gabungan itu dengan kuat dan tipis.

“Sudah tiba masanya bagi orang Malaysia Timur untuk memimpin negara ini kerana tidak ada perdana menteri Malaysia sebelumnya yang berasal dari wilayah ini.

“Kami ingin mengulangi bahawa tidak ada yang menghentikan orang Malaysia Timur menjadi perdana menteri kerana mana-mana Anggota Parlimen Malaysia sama-sama layak untuk dicalonkan untuk jawatan itu,” kata mereka. Selagi Sabah kekal sebagai sebahagian daripada Malaysia, DAP Sabah mengatakan bahawa pilihan untuk Shafie sebagai calon perdana menteri harus tetap terbuka kerana tidak ada gabungan politik yang dapat memerintah negara ini tanpa sokongan rakyat Malaysia Timur.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *