Rizal Mansor mengakui mengambil hampir RM1 juta dari Jepak Holdings ketika bekerja untuk Rosmah, menyebutnya sebagai ‘sumbangan politik’

  • By Wendy. V
  • September 14, 2020
  • 0
  • 21 Views
Rosmah Mansor

Bekas pembantu Datin Seri Rosmah Mansor, Datuk Rizal Mansor memberitahu Mahkamah Tinggi hari ini bahawa dia telah menerima hampir RM1 juta dalam apa yang disebutnya sebagai “sumbangan politik” dari pengarah urusan Jepak Holdings, Saidi Abang Samsudin dan rakan perniagaannya, Rayyan Radzwill Abdullah.

Dengan memberi keterangan terhadap bekas bosnya yang sedang diadili kerana rasuah, Rizal juga mengaku meminta RM100,000 dari Saidi dan Rayyan, di mana RM30,000 telah dimasukkan ke dalam akaun rakan perniagaannya, Datuk Ahmed Farriq Zainul Abiddin.

Dalam pemeriksaan balas dari peguam bela utama Rosmah Datuk Jagjit Singh, Rizal mendedahkan bahawa kedua-duanya juga telah membayar sebahagian untuk ziarahnya dan seluruh keluarganya ke Mekah pada tahun 2016.

Jagjit bertanya kepada Rizal apakah dia “tidak malu” menggunakan uang yang dikatakan korup untuk membiayai umrahnya melalui penerbangan sewaan dan penginapan kelas satu, yang hanya disetujui oleh Rizal.

Jagjit: Anda masih mendapat perjalanan yang ditaja oleh Saidi dan Rayyan?

Rizal: Ia ditaja sebahagiannya.

Jagjit: Oleh itu, anda membuat perjalanan menggunakan dana korup?

Rizal: Itu adalah sumbangan politik.

Jagjit: Oh, ini adalah sumbangan politik; jika itu adalah sumbangan politik dari awal, maka tuduhan tidak akan dikenakan terhadap anda?

Rizal: Saya tidak setuju.

Rizal sebelumnya didakwa atas empat tuduhan mencari dan menerima rasuah untuk dirinya dan Rosmah berjumlah RM5.5 juta yang melibatkan projek membekalkan dan memasang tenaga solar sekolah luar bandar di Sarawak di bawah Seksyen 16 (a) (A) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Akta 2009.

Namun, pihak pendakwaan menarik balik tuduhan pada Januari sebelum permulaan perbicaraan pada bulan Februari. Peguam bela ingin tahu apakah Rizal juga “memutuskan perjanjian” dengan pihak pendakwaan untuk memberi keterangan terhadap Rosmah dan tuduhan awalnya dijatuhkan.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *