UMNO menyoal melantik Muhyiddin sebagai calon PM sekiranya PN menang pada pilihan raya akan datang

Perdana Menteri Malaysia Muhyiddin Yassin

Beberapa Ketua Umno mempersoalkan keputusan kepimpinannya untuk mencalonkan Perdana Menteri Malaysia Muhyiddin Yassin sebagai calon perdana menteri sekiranya pakatan Perikatan Nasional (PN) yang berkuasa memenangi pilihan raya umum berikutnya.

Bekas menteri Kabinet Shahrir Samad mengatakan, masih terlalu awal untuk menamakan Tan Sri Muhyiddin sebagai calon PM yang berikutnya ketika rundingan kerusi untuk pemilihan nasional berikutnya dalam pakatan itu belum diselesaikan.

“Apakah kita perlu menyelesaikan pertanyaan siapa perdana menteri pertama? Bagaimana semuanya menjadi mundur?” Tan Sri Shahrir menulis di Facebook pada hari Khamis (2 Julai) petang. “Tidak perlu (kita) menyelesaikan terlebih dahulu bagaimana BN, MN (Muafakat Nasional) dan / atau PN bertanding pada PRU-15?” katanya.

Perikatan PN tidak rasmi dibuat dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia, Muhyiddin dengan kira-kira 20 anggota Parlimen, sekumpulan 11 Ahli Parlimen yang dahulu dari Parti Keadilan Rakyat yang diketuai oleh Azmin Ali, Umno (38 MP), PAS (18 MP), dan beberapa puak kecil lain .

Pemerintah PN PM Muhyiddin menghadapi persoalan kesahihan kerana sokongan totalnya dari Ahli Parlimen belum diuji dalam pemilihan parlimen.

Sementara itu, beberapa pemimpin Umno – sebagai parti PN terbesar – telah bersikeras untuk mendorong lebih banyak jawatan menteri dalam pakatan kerajaan yang berusia empat bulan, atau untuk memecat Bersatu Muhyiddin sebagai parti kecil dengan sedikit sokongan akar umbi. Yang lain dalam Umno mengatakan bahawa parti itu dan PAS harus membuang Bersatu Muhyiddin kerana ketiga-tiga parti Melayu-Muslim itu akan berjuang untuk wad pemilih yang sama pada pilihan raya akan datang, seperti yang mereka lakukan pada pemilihan 2018.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *