BN kemungkinan besar akan menang Chini sekiranya jumlah undian melebihi 70 peratus

Datuk Seri Najib Tun Razak

Datuk Seri Najib Tun Razak mempunyai kepentingan besar dalam pilihan raya kecil kerusi DUN Chini, iaitu untuk membuktikan imej kepemimpinannya secara nasional dan di Pekan (di mana dia adalah Ahli Parlimen)  tidak hancur oleh tuduhan 1MDBnya.

Walaupun sebahagian besar anggota Umno dan bahagian Umno Pekan bersamanya dan mempercayai kemampuan kepemimpinannya walau apa pun keputusan pilihan raya kecil DUN Chini, masyarakat umum dan pemimpin Pembangkang, khususnya Tun Dr Mahathir Mohamad, mencari satu kelemahan sekalipun dari keputusan pilihan raya kecil.

Kegagalan untuk memastikan kedua calon Bebas mengundi di bawah 1,500 atau membuat mereka kehilangan simpanan akan mencerminkan buruk pengaruh Najib di Pekan, dan pembangkang akan pergi ke bandar dengannya.

Sasaran Najib adalah untuk membuat kedua-dua Parti Bebas kehilangan simpanan mereka, yang akan mengakibatkan kepemimpinan dan kredibilitinya tetap utuh walaupun terdapat serangan dari Dr Mahathir, yang menjadikannya perang peribadi terhadap Najib.

Itulah pertaruhan baginya. Pembangkang tidak akan rugi kerana pada masa ini mereka berada di titik paling bawah dan kucar-kacir, hingga putus kerana parti-parti dalam Pembangkang bahkan tidak dapat menyetujui calon perdana menteri mereka.

Najib harus membuktikan dirinya layak atas kepercayaan rakyat dan mempertahankan kredibilitinya di tengah-tengah kes pengadilannya dan serangan pemimpin-pemimpin Pembangkang terhadapnya.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *