Dr Mahathir sekali lagi mendakwa Anwar kurang popular dengan orang Melayu sebagai calon PM Pakatan

Dr Mahathir and Datuk Seri Anwar Ibrahim

Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak sesuai menjadi calon perdana menteri kerana dia dikatakan tidak “popular” di kalangan orang Melayu, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Bekas Perdana Menteri itu dilaporkan mengatakan bahawa Presiden PKR memerlukan seseorang seperti dirinya untuk mendapatkan sokongan orang Melayu dan memenangi pilihan raya.

“Dia tidak begitu popular dengan orang Melayu,” kata Mahathir kepada Street Signs Asia CNBC yang berpangkalan di AS semasa wawancara dalam talian semalam.

“Telah ditunjukkan bahawa sokongan orang Melayu sangat penting bagi mana-mana parti untuk memenangi pilihan raya, dan kerana dia tidak begitu popular – menjadi pemimpin parti pelbagai kaum – dia memerlukan seseorang yang menjadi pemimpin orang Melayu untuk membantunya memenangi pilihan raya. “

Dr Mahathir menegaskan bahawa inilah sebabnya pada awalnya dia ingin menjadi Perdana Menteri untuk kali ketiga untuk jangka masa enam bulan sekiranya Pakatan Harapan Plus (PH Plus) mengambil alih pemerintahan dari Perikatan Nasional (PN).

“Usulnya adalah saya harus memimpin dan menjadi perdana menteri, tetapi dia tidak setuju. Dia mahu menjadi calon perdana menteri.

“Saya sudah memberikan janji bahwa saya akan mengundurkan diri setelah enam bulan. Tetapi dia sama sekali tidak mahu saya menjadi Perdana Menteri. Itu menyukarkan untuk bekerjasama, ”katanya.

Ahli Parlimen Langkawi itu juga menegaskan bahawa Anwar tidak boleh mendapat sokongan orang Melayu dan memenangi pilihan raya pada tiga kesempatan sebelumnya.

“Setelah saya bergabung dengan mereka, mereka mendapat sokongan orang Melayu dan memenangi pilihan raya. Ini adalah pencapaian besar kerana pemerintah tidak berubah selama 60 tahun, “katanya. Parti-parti Pakatan Harapan hanya berkuasa pada tahun 2018 setelah Dr Mahathir dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia bergabung, tetapi kehilangan kuasa setelah Dr Mahathir meletakkan jawatan sebagai perdana menteri pada awal Mac.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *