Dr Mahathir sebagai PM adalah jalan ‘paling pasti’ untuk anda, Kit Siang memberitahu Anwar

PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim and Lim Kit Siang

DAP meneruskan usaha hari ini untuk meyakinkan PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menerima Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai pilihan Pakatan Harapan untuk menjadi Perdana Menteri, dengan Lim Kit Siang mengatakan ini adalah cara terbaik untuk Anwar mencapai jawatan itu.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan Presiden Amanah Mohamad Sabu telah menyuarakan bersama serta memberi jaminan kepada Anwar bahawa jangka masa enam bulan untuk menggantikan Dr Mahathir akan diformalkan secara bertulis.

Hari ini, Kit Siang juga mengulangi jaminan bahawa Anwar tetap menjadi pilihan utama gabungan itu untuk PM.

“DAP dan Amanah tidak pernah meninggalkan Anwar untuk memilih Mahathir kerana ini adalah kaedah paling pasti bagi Anwar untuk menjadi perdana menteri,” katanya dalam satu kenyataan.

Walaupun ada jaminan seperti itu, namun Anwar mengatakan tidak mungkin dia akan menerima wakil Dr Mahathir selama enam bulan yang dijanjikan, dengan alasan bahawa pengaturan itu akan menggagalkan usaha pembaharuan. Keengganan Anwar mungkin berasal dari pemerintahan Dr Mahathir sebelumnya sebagai Perdana Menteri, yang berulang-kali menangguhkan janjinya untuk melepaskan jawatan itu kepada timbalannya dengan hanya menegaskan bahawa dia akan menghormati janji itu akhirnya.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *