Pertarungan tiga penjuru dalam pilihan raya kecil Chini

Chini by-election candidates

Pilihan raya kecil Chini pada 4 Julai adalah pertarungan tiga penjuru antara Barisan Nasional (BN) dan dua calon bebas, kata Datuk Zaliza Zulkipli.

Pemimpin BN Mohd Sharim Md Zain, 41, akan menghadapi Tengku Datuk Zainul Hisham Tengku Hussin, 64, dan aktivis sosial Mohd Shukri Mohd Ramli, 49, pada pilihan raya kecil itu.

Zaliza mengumumkan nama calon sekitar jam 10.30 pagi hari ini, setelah proses penamaan calon di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Pekan, dekat sini, ditutup pada pukul 10 pagi.

PKR, yang bertanding di kerusi itu dan kalah dalam pilihan raya lalu, mengatakan bahawa mereka akan menjauhkan diri kali ini.

“Setelah memeriksa kertas pencalonan, saya berpuas hati (semuanya berjalan lancar) dan memutuskan bahawa tidak ada pencalonan yang ditolak,” katanya ketika mengumumkan nama calon.

Tengku Zainul Hisham, yang menggunakan simbol “rumah”, adalah yang pertama menyerahkan kertas pencalonannya, pada pukul 9 pagi.

Mohd Sharim dari Umno, peneroka Felda Chini generasi kedua dan pengerusi Majlis Belia Felda Wilayah Kuantan, menyerahkan kertas pencalonannya satu minit kemudian, untuk mempertahankan kerusi bagi BN.

Sesuai dengan semangat Muafakat Nasional yang dianggotai oleh Umno dan PAS, pencalonan Mohd Sharim digantikan oleh timbalan ketua PAS Pekan, Mohd Fadhil Noor Abdul Karim, yang bertanding di kerusi itu pada pilihan raya umum Mei 2018 tetapi tewas kepada calon BN.

Blogger Mohd Shukri, yang menggunakan simbol “kunci”, adalah yang terakhir menyerahkan kertas kerjanya, pada jam 9.04 pagi.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 30 Jun untuk pengundian awal.

Pilihan raya kecil Chini diperlukan oleh kematian penyandangnya, Datuk Seri Abu Bakar Harun, 60, dari BN pada 6 Mei kerana serangan sakit jantung.

Abu Bakar pertama kali dipilih sebagai ADUN Chini pada pilihan raya ke-11 pada tahun 2004.

Pada pilihan raya umum lalu, Abu Bakar mengekalkan kerusi itu dengan majoriti 4,622 undi ketika dia memperoleh 10,027 undi untuk mengalahkan Mohd Fadhil Noor, yang memperoleh 5,405 undi, dan Mohamad Razali Ithnain dari PKR, yang hanya mendapat 1,065 undi. Pilihan raya kecil Chini adalah pilihan raya kecil ke-11 yang diadakan sejak pilihan raya umum lalu dan yang pertama di bawah pemerintahan Perikatan Nasional (PN). Perikatan PN terdiri daripada beberapa parti, termasuk Parti Pribumi Bersatu Malaysia, BN, PAS dan Gabungan Parti Sarawak.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *