Memohon penggal ketiga sebagai PM, Dr Mahathir mengatakan bahawa dia dapat menunjukkan jalan bagi Anwar

Tun Dr Mahathir Mohamad

Tun Dr Mahathir Mohamad telah memohon untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia untuk kali ketiga dan yakin dia dapat menunjukkan kepada siapa sahaja yang menggantikannya bagaimana perkara dapat ditangani dan diselesaikan.


Mahathir yang berusia 94 tahun itu mengatakan bahawa dia sedang melihat tempoh setengah tahun sebagai Perdana Menteri sekiranya Pakatan Harapan (PH) kembali berkuasa, sambil menambah bahawa dia berhasrat untuk menunaikan janjinya dan menyerahkan kuasa kepada presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Apabila tiba masanya, saya akan menepati janji saya. Anda boleh memeriksa tingkah laku saya ketika saya menjadi perdana menteri dan bahkan sebelum itu. Saya tidak pernah mengingkari janji saya, ”katanya dalam sidang video dari pejabatnya di Putrajaya.

Walaupun terdapat keraguan di kalangan anggota PKR Dr Mahathir menepati janjinya, dia mengatakan bahawa dia selalu menepati akhir tawar-menawarnya, dengan alasan dia bersara pertamanya pada akhir tahun 2002 setelah lebih dua dekad menjadi perdana menteri.

“Pada waktu itu, Lim Kit Siang mengatakan mustahil bagi saya untuk mengundurkan diri, dan semua ini adalah sandiwara .

“Seperti yang kita ketahui sekarang, ketika waktunya tiba, saya mengundurkan diri. Saya tidak pernah mengingkari janji saya. Tunjukkan pada saya ketika saya tidak mematuhi kata-kata saya, ”kata Dr Mahathir.

Dia mengatakan bahawa dia masih akan mematuhi rancangan asal pengunduran diri setelah sidang kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (Apec) yang dijadualkan pada bulan November ini di Kuala Lumpur, yang dijanjikannya beberapa bulan sebelum pemerintah Pakatan runtuh pada bulan Februari.

“Saya yakin dapat menunjukkan jalan kepada pengganti saya tentang bagaimana mencapai perkara-perkara yang perlu dilakukan sebagai perdana menteri,” kata Dr Mahathir. Dia menambahkan bahawa masih banyak yang harus dilakukan sekiranya “Harapan Plus” mengambil alih tampuk pemerintahan, memandangkan ia harus memperbaiki kerosakan yang disebabkan oleh pemerintahan mantan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, bersama dengan apa sahaja yang telah terjadi di bawah Perdana Menteri sekarang Tan Sri Muhyiddin Pentadbiran Yassin.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *