UAE berjaya mencipta teknologi ujian laser coronavirus pantas

Coronavirus laser technology has been made success by UAE

ABU DHABI – QuantLase Imaging Lab, cabang penyelidikan perubatan dari International Holdings Company, IHC yang tersenarai di Bursa Saham Abu Dhabi, mengumumkan bahawa ia telah membangunkan peralatan baru yang membolehkan penyaringan massa lebih cepat, dengan keputusan ujian tersedia dalam beberapa saat dan membolehkan ujian pada skala yang lebih luas.

Teknologi ini akan mengukuhkan kedudukan UAE sebagai pusat penyelidikan dan inovasi; kerana para saintis di seluruh dunia berusaha untuk mencari kaedah ujian yang lebih cepat bagi pesakit yang disyaki dijangkiti virus coronavirus dan berpotensi mengenal pasti pembawa sebelum mereka menular.

Kejayaan cemerlang ini akan memungkinkan ‘penyaringan skala besar-besaran’, dan berpotensi mengubah seluruh dimensi penelusuran dan kecepatan dengan mana tenaga kerja dapat didekati.

Abdul Rahman bin Mohammad bin Nasser Al Owais, Menteri Kesihatan dan Pencegahan, menyatakan harapan atas penemuan tersebut dengan mengatakan: “Kami selalu mengikuti inovasi yang berkaitan dengan pengesanan awal dan cepat COVID – 19. Kerajaan kita memang berminat untuk menyokong inisiatif yang membantu sistem penjagaan kesihatan di UAE. Pegawai Kesihatan telahpun memantau perkembangan percubaan dengan QuantLase dengan teliti untuk menguji peralatan ini. Kami bangga melihat teknologi yang berfungsi dan yang dapat membantu melindungi rakyat kami dengan lebih baik. “

“Peralatan, yang menggunakan pengesan CMOS, akan memungkinkan penyaringan skala besar-besaran dengan hasil tersedia dalam beberapa saat,” kata Dr Pramod Kumar, yang memimpin pasukan penyelidik di makmal yang telah mengkaji perubahan struktur sel virus -darah yang dijangkiti.

“Sebenarnya, teknik DPI (Diffractive Phase Interferometry) berasaskan laser kami, berdasarkan modulasi fasa optik, mampu memberikan tanda jangkitan dalam beberapa saat. Lebih-lebih lagi, ini mesra pengguna, tidak invasif dan rendah -kos. Peranti ini sesuai digunakan bukan hanya di hospital dan tempat awam seperti panggung wayang dan pusat membeli-belah, tetapi dengan ‘sedikit latihan langsung’ ia dapat digunakan untuk pengujian dan pemantauan di rumah. Kami percaya ia akan menjadi game-changer dalam menangani penyebaran coronavirus. “

Menjelaskan peranan penting kecerdasan buatan, AI, dalam sistem diagnostik, Dr Kumar mengatakan bahawa model analisis gambar AI yang maju meramalkan hasil setiap gambar dengan ketepatan, kelajuan dan skala. Ini sangat penting dalam program pengujian berskala besar, di mana sebilangan besar gambar perlu dianalisis dengan ketepatan dan kecekapan. Makmal menggunakan G42, sebuah syarikat AI dan Cloud Computing yang terkemuka, untuk meningkatkan lagi program laser.

Mengulas mengenai penemuan itu, Nader Ahmed Al Hammadi, anggota Lembaga Pengarah di IHC: “IHC dengan bangga memainkan peranan dalam menyumbang kepada usaha kuat yang dilakukan oleh kepimpinan UAE dalam memerangi wabak Covid-19, terutama berkaitan dengan menguji dan meningkatkan kesedaran. “

“Dengan 1,000 ujian pertama, kami menyempurnakan eksperimen kami dan kemudian menerapkannya pada sisa percobaan,” kata Dr Kumar. “Proses ini melewati beberapa tahap, dan yang terakhir diuji coba dalam skala besar, sesuai dengan prosedur pengujian saat ini.”

Sejak pengisytiharan COVID-19 oleh Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO) sebagai wabak global pada bulan Mac, para saintis telah berusaha untuk mengembangkan teknologi yang bukan hanya dapat mengurangkan masa diagnosis, tetapi yang akan membolehkan doktor menumpukan perhatian pada pesakit berdasarkan keperluan. Pada masa ini diperlukan beberapa jam untuk mendiagnosis kes COVID-19.

Makmal berharap dapat melancarkan produk tersebut di pasaran dalam beberapa bulan, tambah Dr Kumar. Sejauh ini, mesin telah menghasilkan hasil dengan ketepatan tinggi dalam penyediaan kawalan optimum, menurut Dr Kumar. “Sejauh pengesanan tahap awal, teknik DPI kami mampu mengesan segera setelah sel darah dijangkiti. Tujuan kami akhirnya mencapai tahap ketepatan maksimum.”

Mencapai penemuan saintifik yang menumpukan pada kesejahteraan manusia adalah salah satu tonggak Strategi Nasional untuk Inovasi Lanjutan yang diumumkan oleh kerajaan UAE pada Februari 2018. Strategi baru ini juga memerlukan kerjasama dengan institusi dan syarikat antarabangsa terkemuka yang khusus dalam bidang inovasi .

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *