Muhyiddin – apakah dia masih mempunyai sokongan majoriti?

Muhyiddin hanya mendapat sokongan yang lebih sedikit

Muhyiddin, dalam secara teori, harus memiliki 113 dari 222 suara, berdasarkan barisan pentadbirannya untuk mendapatkan sokongan majoriti.

Pada 9 Mac, Muhyiddin mengumumkan 70 barisan hadapan termasuk enam senator. Selebihnya 64 anggota parlimen berasal dari empat blok utama dan tiga parti satu MP – BN dengan 42 (39 daripadanya 39 dari Umno); Bersatu Muhyiddin dengan 31; PAS (18), GPS (18); PBS (1), PBRS (1) dan Bintang (1).

Dengan menambah jumlah ini, Muhyiddin akan memperoleh majoriti 112 suara di 222 anggota Dewan. Dua lagi, Ahli Parlimen Bukit Gantang (bekas Umno bebas) dan Ahli Parlimen Sri Aman (PSB) menyuarakan sokongan mereka terhadap Muhyiddin pada 1 Mac tetapi parti terakhir tidak lama lagi mengumumkan putaran balik.

Menambah Ahli Parlimen Bukit Gantang berdasarkan “keyakinan dan penawaran”, Muhyiddin mempunyai 113 majoriti di Dewan Rakyat.
Pada 12 Mac, naib presiden Umno, Mohamed Khaled Nordin menyatakan di Facebook kedudukan majlis tertinggi Umno: Perikatan Nasional (PN) adalah gabungan ahli parlimen, bukan parti. Dengan kata lain, Umno bukan sebahagian daripada PN, hanya 16 menteri dan timbalan menteri dari Umno.

Ini mengurangkan anggota kerajaan Muhyiddin menjadi 89, iaitu 73 dari parti dan 16 barisan hadapan bebas dari Umno.
Sekiranya baki 23 anggota parlimen Umno akan menyokong Muhyiddin berdasarkan keyakinan dan penawaran bersama dengan Ahli Parlimen Bukit Gantang, maka Muhyiddin masih memerintahkan majoriti 113 untuk bertahan dari percubaan penggulingan. Tetapi Umno juga tidak menjanjikan perkara itu.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *