Tidak Adil, Saya Perlukan Penjelasan – Ibu Tunggal

Lisa Christina, yang pada awalnya dijatuhi hukuman 30 hari penjara sehingga dia dijatuhkan hukuman RM1,000

Ibu tunggal, Lisa Christina, yang pada awalnya dijatuhi hukuman 30 hari penjara sehingga hukumannya dipendekkan kepada denda RM1,000, mahukan penjelasan mengapakah layanan terhadap kesalahan dia adalah “tidak adil” di bandingkan dengan hukuman lebih kecil yang telah di berikan kepada Datuk Nurulhidayah Ahmad Zahid dan Datuk Saiful Nizam Mohd Yusoff, anak perempuan dan menantu Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Dia berkongsi bahawa dia berasa sangat patah hati setelah lapan hari di penjara, kerana dia tidak dapat bersama anaknya dan merasa juga sangat malu. Malah dia terpaksa meminjam RM1,000 untuk membayar denda daripada ibunya. Lisa menambah bahawa pada 5 Mei dia menulis di laman Facebook bahawa tidak adil kerana Nurulhidayah dan Saiful Nizam telah dikenakan denda RM800 untuk kesalahan yang lebih besar lagi.

Sehubungan itu, dia dijatuhi hukuman penjara 30 hari oleh mahkamah Majistret Petaling Jaya pada 21 April lalu. Lisa, yang tinggal di bangunan pangsapuri tingkat lima, ditangkap oleh polis setelah dia pergi membeli sebungkus minuman, dan mula bercakap dengan tiga orang indonesia yang sedang berkeliaran.

Lebih-lebih lagi, Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Menular (Langkah-langkah di Kawasan Tempatan yang Dijangkiti) 2020 menjatuhkan denda maksimum RM1,000, dipenjarakan selama enam bulan atau lebih teruk, jika disabit kesalahan. Nurulhidayah dan suaminya didenda RM800 pada hari Selasa, setelah mengaku bersalah atas tuduhan tidak mematuhi MCO.

Kebocoran itu terungkap setelah Nurulhidayah telah berkongsi gambar dirinya dan suaminya di laman Instagramnya pada 20 April dengan Timbalan Menteri Alam Sekitar Ahmad Masrizal Muhammad dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Zulkifli Mohamad Al-Bakri.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *