Tindakan Inisiatif UAE: Pengekstrakan Sel Stem memberikan Hasil Positif dalam Menangani COVID-19

Stem cell research has been successful by Abu Dhabi Stem Cell Center

Virus pandemi telah menantang para penyelidik perubatan dalam meningkatkan strategi baru untuk memerangi COVID-19.

Salah satu strateginya adalah rawatan sel induk, yang juga dikenal sebagai obat regeneratif, di mana ia menggunakan sel induk atau variannya untuk mempermudah proses penyembuhan pada tisu yang sakit, rusak, atau terluka. Ini adalah langkah seterusnya pemindahan organ yang menggunakan sel yang jumlahnya sedikit, bukannya organ yang didermakan.

Penyelidik membuat sel stem berfungsi di makmal. Sel induk seperti itu direkayasa untuk mengkhususkan diri dalam berbagai jenis sel, seperti sel di otot jantung, sel darah atau sel saraf.

Kemudian, seseorang dapat memasukkan sel khusus ke dalam manusia. Contohnya, jika orang itu mengalami kegagalan jantung, sel-sel itu boleh dimasukkan ke dalam otot. Sel-sel otot jantung yang dipindahkan dengan stabil akan membantu memulihkan otot jantung yang rosak. Sejajar dengan ini, ada tindakan perubatan yang dibuat oleh UAE Stem Cell Center.

Penghasilan vaksin COVID-19 yang maju dan berjaya untuk jangkitan sel stem telah mendapat perhatian yang besar. Prosedur ini dikembangkan oleh sekumpulan doktor dan pakar di Pusat Stem Sel Abu Dhabi, ADSCC dan merangkumi pengasingan dan pengenalan semula sel induk dari darah pesakit sendiri setelah pengaktifan. Paten diberikan untuk proses revolusi pengumpulan sel induk.

Ubat itu diberikan kepada 73 pesakit COVID-19 di UAE yang semuanya berjaya didiagnosis dan pulih dari virus dengan menyedut ubat ke paru-paru mereka setelah disebarkan ke kabus halus. Ia juga di percayai mempunyai peranan yang bermanfaat melalui pertumbuhan semula sel-sel paru-paru dan memodulasi sistem kekebalan tubuh agar tidak bereaksi berlebihan terhadap jangkitan dengan COVID-19 dan lebih banyak membahayakan sel-sel yang sihat.

Terapi ini telah menjalani fasa awal ujian klinikal dengan berkesan, menunjukkan keberkesanannya. Tiada pesakit yang menerima ubat itu melaporkan kesan buruk yang signifikan, dan tiada juga komplikasi yang diperhatikan untuk pesakit COVID-19 dengan protokol rawatan tradisional. Percubaan untuk mengesahkan keberkesanan rawatan sedang dijalankan dan dijangka akan selesai dalam beberapa minggu lagi.

Ubat ini diberikan kepada pesakit sesuai dengan perawatan medis tradisional dan akan terus dilaksanakan sebagai alternatif prosedur klinikal yang ada dan bukan sebagai pengganti.

Operasi ini telah menunjukkan inisiatif dan betapa tekadnya kerajaan UAE untuk mengakhiri wabak COVID-19.

Untuk mengurangkan beban penyakit pada sistem penjagaan kesihatan, pendekatan non-farmakologi untuk mencegah penularan COVID-19 seperti tinggal di rumah, strategi pencegahan dan kawalan jarak jauh dan pencegahan jangkitan tetap penting.

Oleh itu, Pusat Stem Sel Abu Dhabi meningkat dalam penyelidikan perubatan sebagai kemudahan pakar kesihatan yang mengkhususkan diri pada terapi sel, perubatan regeneratif dan sains sel stem canggih di mana kita dapat melihat bahawa mereka melakukan pendekatan strategik untuk memerangi virus pandemik.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *