WhatsApp lancarkan “dark mode” untuk iOS dan Android

WhatsApp akhirnya muncul dengan ciri gelap, setelah melancarkan mod gelap (dark mode) yang lebih mesra terhadap mata pengguna iOS dan Android.

“Kami sangat teruja untuk mengemaskini WhatsApp dengan ciri yang paling dikehendaki dari pengguna kami di semua tempat – mod gelap,” diumumkan melalui perkhidmatan mesej segera di blognya.

Ia menjelaskan bahawa ia direka untuk mengurangkan ketegangan mata di persekitaran cahaya yang rendah dan mungkin menghalang ‘awkwardness’ anda dari memandang telefon menyala di bilik gelap.

WhatsApp memfokuskan pada dua bidang khususnya: kebolehbacaan dengan menggunakan warna lebih dekat dengan pemasaan sistem pada peranti iOS dan Android, dan hierarki maklumat, yang menggunakan elemen reka bentuk warna dan lain-lain untuk menarik perhatian kepada maklumat penting.

Mod gelap untuk iOS adalah hitam semata, sementara pengguna Android mendapat warna kelabu yang lebih gelap.

Pengguna pada Android 10 dan iOS 13 secara automatik akan mendapatkan mod gelap yang diaktifkan pada aplikasi apabila mereka menghidupkan mod gelap dalam tetapan sistem telefon mereka. Mereka yang menggunakan Android 9 dan ke bawah boleh mengaktifkannya dalam aplikasi dengan pergi ke tetapan WhatsApp (WhatsApp setting), kemudian ke Perbualan (chat), Tema (theme), kemudian memilih ‘Gelap’ (dark mode).

Pengguna perlu mengemaskini aplikasi WhatsApp mereka untuk mendapatkan ciri ini, yang kini dilancarkan kepada semua pengguna.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *