Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe mengumumkan peletakan jawatan

Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe

Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe mengatakan bahawa dia meletak jawatan kerana dia telah menderita kolitis ulseratif kronik selama bertahun-tahun.

“Saya telah memutuskan untuk meletak jawatan saya sebagai perdana menteri,” katanya pada sidang media, sambil menambah bahawa dia menderita selama lebih 7 tahun. Abe, 65, mengatakan bahawa dia mula merasa keletihan yang baru pada pertengahan bulan Julai.

Keputusannya akan mencetuskan perlumbaan kepemimpinan dalam parti Demokrat Liberal (LDP) yang berkuasa, mungkin dalam dua hingga tiga minggu ke depan. Pemenangnya, yang mesti dipilih secara rasmi di parlimen, kemudian akan memegang jawatan perdana menteri sehingga akhir penggal Abe pada September 2021.

Spekulasi mengenai kemungkinan pengunduran diri Abe akibat kesihatan yang buruk telah diketengahkan dalam beberapa hari terakhir setelah dia menjalani dua pemeriksaan perubatan yang tidak ditentukan di hospital.

Abe, seorang konservatif sayap kanan, berkuasa untuk kali kedua pada tahun 2012. Sebelum itu, dia menjabat sebagai perdana menteri dari tahun 2006 hingga 2007, mengundurkan diri setelah hanya satu tahun. Dia juga menyebut alasan kesihatan pada waktu itu, tetapi pengunduran dirinya terjadi setelah beberapa skandal di Kabinetnya dan kehilangan pemilihan besar bagi parti pemerintahnya. Pada hari Isnin, dia mengalahkan rekod untuk tempoh terpanjang berturut-turut di pejabat yang ditetapkan oleh paman besarnya, Eisaku Sato.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *