Agong cuba menasihati Dr Mahathir agar tidak meletakkan jawatan

Mahathir Mohamad took advice from Agong regarding the resignation

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah mengatakan bahawa dia cuba meyakinkan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk tidak meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri dalam tempoh ketidakstabilan politik awal tahun ini.

Pada 24 Februari, baginda mengatakan Dr Mahathir datang untuk menemuinya, lalu meminta perdana menteri ketika itu untuk tidak mengundurkan diri dari jawatannya, tetapi Dr Mahathir bersikeras dengan keputusannya.

“Dengan demikian, beta memiliki tanggung jawab untuk melantik Perdana Menteri yang baru sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Artikel 43 menyatakan bahawa beta memiliki budi bicara untuk melantik seorang Anggota Dewan Perwakilan yang dalam penghakiman kami memerintahkan kepercayaan mayoritas anggota Dewan Rakyat, “kata baginda semasa berucap di Parlimen hari ini.

Pada 25 dan 26 Februari, Agung telah mengadakan sesi dengan Anggota Parlimen untuk menilai sendiri sokongan mereka.

Pada 29 Februari, semua parti politik diminta untuk memilih calon pilihan mereka sebagai Perdana Menteri.

Setelah melalui proses itu, baginda dapati bahawa Tan Sri Muhyiddin Yassin mendapat sokongan majoriti Anggota Parlimen dan oleh itu akan dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia yang kelapan.

“Beta telah menjalankan tugas beta secara telus dan adil, sesuai dengan konsep raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen, yang menjadi asas negara ini,” katanya.

Wendy. V

Sebaran berita terkini hanya untuk anda!

View All Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *