The Malaysia Post

Rizal Mansor mengatakan memimpin pasukan cybertroopers Rosmah, dibiayai RM100k sebulan

Datuk Rizal Mansor telah mengaku dirinya di Mahkamah Tinggi hari ini sebagai “pegawai khas” Datin Seri Rosmah Mansor, setelah berulang kali disoal oleh pihak pembelaan perbicaraan.

Sebelum Rizal menjadi saksi pendakwaan ke-21, peguam Rosmah telah berulang kali mengemukakan kepada saksi sebelumnya bahawa Rizal tidak pernah menjadi pegawai khasnya.

Memberi keterangan terhadap Rosmah dalam perbicaraan rasuah demi kontraknya, Rizal menyatakan bahawa dia diupah dari jabatan khas di bawah Jabatan Perdana Menteri, yang digelar pejabat “Wanita Pertama Malaysia” (FLOM, First Lady of Malaysia), ketika Datuk Seri Najib Razak dilantik sebagai Perdana Menteri pada tahun 2009.

Berpengalaman dengan industri media, termasuk bekerja di bawah Media Prima Berhad sebagai eksekutif komunikasi, Rizal menyatakan bahawa dia mengendalikan hubungan media untuk Rosmah ketika dia berhubungan dengan FLOM.

Dalam pernyataannya hari ini, Rizal menjelaskan bahawa tanggungjawab utamanya, termasuk di FLOM, melibatkan melindungi imej dan reputasi Rosmah.

Ini termasuk mengatur liputan media untuk acaranya sebagai sarana untuk meningkatkan popularitas dan citra dirinya sebagai isteri perdana menteri..

Rizal menjelaskan bahawa pada tahun 2012, Rosmah telah memerintahkannya untuk menubuhkan pasukan cybertroopers – individu yang bekerja untuk menyebarkan propaganda politik di internet – yang dibayar RM100,000 setiap bulan dan ditugaskan untuk memantau kandungan kritikal di media sosial.

“Pasukan ini juga bertanggung jawab untuk membalas dan memberikan penjelasan kepada setiap fitnah, penegasan dan tuduhan terhadap Datin Seri Rosmah, kepada masyarakat. “Pasukan siber beroperasi menggunakan dana yang disediakan oleh Datin Seri Rosmah sendiri. Dia memberi saya wang tunai RM100,000 setiap bulan untuk membiayai pasukan, ” katanya.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Putrajaya membincangkan mengecas bayaran 20 sen untuk pembelian dalam talian antara RM200 hingga RM1,000

Read Next

Guan Eng mendesak Zahidi untuk meletak jawatan sebagai Timbalan Menteri setelah ‘maklumat palsu’ mengenai Veveonah

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.