The Malaysia Post

Kementerian Pengangkutan mahu menghentikan perkhidmatan feri selama tiga bulan – Ketua Menteri Pulau Pinang

Kementerian Pengangkutan berhasrat untuk menghentikan operasi feri Pulau Pinang selama tiga bulan mulai 1 September, kata Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow hari ini.

Dia mengatakan bahawa setiausaha agung kementerian memberitahu setiausaha negeri Pulau Pinang mengenai penangguhan yang dirancang seolah-olah membenarkan pengubahsuaian di terminal.

“Kami diberitahu sekitar dua minggu yang lalu bahawa kerja-kerja pengubahsuaian ini adalah persiapan untuk menampung feri baru,” katanya dalam sidang media di pejabatnya hari ini.

Katanya, kementerian juga merancang untuk menyediakan perkhidmatan ulang-alik sebagai alternatif selama tiga bulan.

Chow juga mendedahkan bahawa armada feri baru akan diuruskan oleh Penang Port Sdn Bhd yang berada di bawah Penang Port Commission, dan bukan Rapid Ferry Sdn Bhd.

Hari ini, CM Pulau Pinang mengatakan notis dua minggu tidak mencukupi untuk gangguan lama terhadap perkhidmatan penting di negeri ini.

Pemerintah negeri juga meminta rencana terperinci untuk pengubahsuaian terminal dan pengenalan feri baru, yang menurutnya tidak disediakan oleh kementerian.

“Oleh itu, kami meminta mereka untuk menangguhkan rencana tersebut sehingga mereka dapat menyiapkan rencana penuh mengenai pengubahsuaian dan operasi feri baru yang akan dipersembahkan ke negeri ini,” katanya.

Pentadbiran negeri mencari rancangan lengkap kementerian untuk perkhidmatan itu termasuk jenis feri yang akan diperkenalkan dan apakah ini akan merangkumi pengangkutan kenderaan dan juga katamar.

Chow berkata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Wee Ka Siong telah mengundangnya untuk mengadakan pertemuan pada hari Khamis ini untuk membincangkan isu-isu pengangkutan di negeri ini termasuk pengembangan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (PIA), perkhidmatan feri dan penjajaran Transit Aliran Ringan (LRT) yang dicadangkan Pulau Pinang. Semalam, operasi feri ditangguhkan kerana keempat-empat feri yang beroperasi memerlukan pembaikan.

Rapid Ferry, dalam satu kenyataan hari ini, mengatakan dua feri – Pulau Talang dan Pulau Kapas – sudah tidak beroperasi selama lebih dari sebulan kerana penyelenggaraan enjin yang sangat diperlukan dan pembaikan lain-lain yang boleh memakan masa sekitar enam minggu kerana bahagiannya mesti ada diimport dari Sweden dan Ireland. Satu feri – Pulau Angsa – beroperasi semula hari ini sementara Pulau Undan dijangka beroperasi pada 27 Ogos.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Ismail Sabri: Warga asing boleh bersolat di masjid-masjid di seluruh Malaysia mulai 1 September

Read Next

Laporan: Usain Bolt positif Covid-19

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.