The Malaysia Post

UMNO tidak akan bergabung dengan Perikatan Nasional

Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini mengumumkan bahawa partinya tidak akan bergabung dengan gabungan Perikatan Nasional (PN) tidak rasmi yang mengawal kerajaan persekutuan.

Beliau berkata, pihaknya sebaliknya akan menumpukan perhatian untuk mengembangkan kerjasama Muafakat Nasional (MN) dengan PAS dan Barisan Nasional (BN) yang lain.

Pengumuman itu dibuat dua hari selepas bekas presiden Umno Datuk Seri Najib Razak disabitkan atas semua tuduhan dalam perbicaraan rasuah SRC Internationalnya.

Kesan dari pengumumannya tidak begitu jelas kerana Ahmad Zahid menunjukkan bahawa penggubal undang-undang partinya akan terus menyokong pentadbiran PN baik secara persekutuan dan di negeri-negeri yang ditadbirnya.

“Sokongan kepada kerajaan Perikatan Nasional hanya berdasarkan sokongan wakil rakyat UMNO dan BN untuk membentuk kerajaan persekutuan dan beberapa pentadbiran negeri,” katanya dalam sidang media.

Ucapan tersebut menunjukkan bahawa sokongan UMNO terhadap PN yang berkuasa sekarang adalah tegas dari segi keyakinan dan penawaran.

Bagaimanapun, Ahmad Zahid menekankan bahawa keputusan ini tidak bermaksud PN tidak lagi mendapat sokongan majoriti di Parlimen, dengan mengatakan bahawa ia semata-mata mengenai kemasukan partinya ke dalam gabungan itu.

Dia juga mengesahkan bahawa Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah bertemu dengan beberapa ahli parlimen BN di Parlimen semalam untuk menyatakan minat Bersatu untuk bergabung dengan MN.

Ahmad Zahid berkata PAS, komponen utama lain dari pakatan tidak rasmi, mesti mengkaji perkara ini terlebih dahulu. Presiden UMNO itu juga mengulangi bahawa partinya dan PAS sudah memutuskan sebelum ini bahawa keutamaan mereka adalah mengembangkan MN.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

PKR memecat wakil Inanam Kenny Chua kerana ‘pengkhianatan’ Sabah

Read Next

Dr Mahathir mengatakan bahawa dia dan Pakatan tidak berada di halaman yang sama mengenai masalah kepimpinan

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.