The Malaysia Post

Pentadbiran Pakatan berakhir selepas BERSATU meninggalkan gabungan – Mahathir

Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa bahawa peletakan jawatannya sebagai perdana menteri hanyalah “formaliti” kerana gabungan Pakatan Harapan (PH) tidak lagi menjadi pemerintah ketika Bersatu meninggalkan mereka.

Dalam blognya hari ini bertajuk Pengunduran Diri Saya, bekas perdana menteri itu mengatakan bahawa ini secara automatik mencetuskan berakhirnya Kabinet PH.

“Secara tegas, ketika Bersatu meninggalkan PH, PH berhenti menjadi Pemerintah. Ini bermaksud semua anggota Kabinet kehilangan jawatan menteri. Ini termasuk saya. Saya telah kehilangan jawatan sebagai perdana menteri. Mengundurkan diri hanyalah formaliti, ”kata Dr Mahathir.

Ahli politik berusia 95 tahun itu menyiratkan bahawa berakhirnya pentadbiran PH adalah cetusan idea bekas anak didiknya yang menjadi ahli parlimen Pekan dan bekas presiden Umno Datuk Seri Najib Razak yang juga mencadangkan untuk menubuhkan pentadbiran Melayu-Muslim dengan PAS.

Agar rancangan ini berjaya, Najib memerlukan lebih banyak sokongan Melayu dan Bersatu meninggalkan PH sambil bersekutu dengan PAS dan Umno.

Dr Mahathir kemudian menuduh Setiausaha Agung Bersatu dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin sebagai sebahagian daripada konspirasi untuk menggulingkan DAP dan menggulingkan pentadbiran PH.

Ternyata, peran Hamzah adalah untuk mendapatkan sokongan Umno untuk Bersatu dan Dr Mahathir, yang seharusnya memimpin “gabungan yang tidak suci”, yang ditolaknya.

“Hamzah Zainuddin berusaha untuk meminta ahli Umno menyokong saya, kerana saya menjadi perdana menteri dalam gabungan baru ini. Dia malah mendapat Najib untuk menandatangani. Saya menentang langkah ini. Tetapi Muhyiddin menyokong idea itu. Majoriti di Bersatu menyokong Muhyiddin.

“Saya enggan menjadi PM kerajaan Umno / PAS / Bersatu kerana ini bermaksud saya akan bekerjasama dengan Umno dan Najib, orang yang saya telah mengutuk dan kalahkan pada PRU ke-14. Saya sebenarnya akan menghidupkan semula Umno dan menjadikannya sebahagian daripada kerajaan.

“Saya akan mengkhianati orang-orang yang menyokong saya dalam pilihan raya. Saya juga akan mengingkari janji saya kepada parti-parti lain dalam gabungan PH. Saya tidak dapat menerima cadangan bahawa saya harus menjadi perdana menteri gabungan yang tidak suci ini, ”kata Dr Mahathir. Dia kemudian menambah bahawa Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin bersedia menerima kerjasama dengan Umno dan PAS, oleh itu dia memutuskan untuk meninggalkan kumpulan itu.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Ketua PKR Jempol antara 26 ahli yang keluar parti

Read Next

Lebih 100 bekas anggota AMANAH di Labuan menyertai BERSATU

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.