The Malaysia Post

BN akan mengadakan ‘perbincangan dalaman’ untuk meningkatkan etika perbahasan parlimennya – Khairy

Selepas sesi parlimen yang huru-hara semalam dicemari oleh kenyataan yang dikatakan seksis dan rasis, Barisan Nasional (BN) Khairy Jamaluddin mengatakan mereka akan berusaha memperbaiki cara pendekatan perdebatan di Dewan Rakyat.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi ini mengatakan bahawa perdebatan yang bersemangat diharapkan di Dewan, tetapi penggubal undang-undang mesti tahu  bila mereka harus menarik garis antara apa yang sesuai dan apa yang dianggap diskriminasi.

“Kita harus mengusahakan budaya perbahasan kita di Parlimen,” katanya menerusi tweet dalam bahasa Melayu hari ini.

“Perbahasan Parlimen selalu kuat, tetapi kita mesti membezakan antara orang yang cerdik dan akrab dengan pernyataan perkauman / seksis / umur. BN akan mengadakan perbincangan dalaman mengenai bagaimana kita dapat melakukan yang lebih baik, ”kata Ahli Parlimen Rembau.

Komennya datang setelah Ahli Parlimen Baling, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim membuat kenyataan yang dilihat sebagai seksis dan rasis semalam dengan jelas merujuk kepada Ahli Parlimen Batu Kawan, Kasthuriraani Patto.

Azeez, yang berasal dari keturunan Muslim India, dilaporkan mengatakan bahawa dia tidak dapat melihatnya kerana “gelap sangat” dan terus menyarankan agar Kasthuriraani membubarkan wajahnya.

Ucapan itu menyebabkan Ahli Parlimen Jelutong RSN Rayer berdiri dan menuntut Azeez menawarkan penarikan, sebelum pertukaran berubah menjadi pertandingan yang menjerit.

Speaker Parlimen baru-baru ini, Datuk Seri Azhar Azizan Harun kemudian mengarahkan Abdul Azeez untuk meminta maaf dan menarik balik ucapannya, yang akhirnya dia buat setelah mendakwa dia sedang mengulas mengenai redup Dewan Rakyat dan bukan ahli parlimen saingan ketika dia mengatakan “gelap”. Azhar, yang gagal mengatasi kekacauan, kemudian memilih untuk menangguhkan persidangan.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Tabung Haji ‘dikendalikan oleh orang bukan Islam’ tidak benar – Muhyiddin

Read Next

Dr Mahathir mengisyaratkan untuk membentuk parti baru

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.