The Malaysia Post

Mata pada bintang: Mars UAE melakukan penyelidikan pertama untuk dunia Arab

Emiriah Arab Bersatu telah berjaya membina program tenaga nuklear dan menghantar seorang lelaki ke angkasa lepas. Kini mereka merancang untuk bergabung dengan kelab elit lain dengan menghantar siasatan ke Marikh.

Hanya Amerika Syarikat, India, bekas Kesatuan Soviet, dan Agensi Angkasa Eropah yang berjaya menghantar misi untuk mengorbit Planet Merah, sementara China sedang bersiap untuk melancarkan Mars rover pertamanya akhir bulan ini.

UAE – koleksi wilayah syeikh yang lebih terkenal dengan pencakar langit, pulau-pulau berbentuk sawit dan tarikan mega – kini mendorong untuk bergabung dengan barisan mereka dalam apa yang akan menjadi yang pertama bagi dunia Arab.

Ia akan menandai ulang tahun ke-50 penyatuannya dengan “Hope”, sebuah kapal angkasa tanpa pemandu yang dijangka mencapai sasarannya pada bulan Februari setelah dilancarkan pada 15 Julai dari Pusat Angkasa Tanegashima Jepun.

Walaupun objektif misi adalah untuk memberikan gambaran yang komprehensif mengenai dinamika cuaca di atmosfer Mars dan membuka jalan untuk penemuan saintifik, penyelidikan itu adalah asas untuk tujuan yang jauh lebih besar – membangun penempatan manusia di Marikh dalam 100 tahun ke depan.

Dubai telah mengupah arkitek untuk membayangkan bagaimana rupa kota Mars dan mencipta semula di padang pasirnya sebagai “Science City”, dengan kos sekitar 500 juta dirham (RM580.5 juta).

Dan September lalu, Hazza al-Mansouri menjadi Emirati pertama di angkasa, sebahagian daripada kru tiga anggota yang meletupkan roket Soyuz dari Kazakhstan, pulang ke rumah setelah misi lapan hari di mana dia menjadi orang Arab pertama yang mengunjungi Stesen Angkasa Antarabangsa. “Nenek-nenek kami mengikuti bintang-bintang semasa pelayaran mereka untuk membina kegemilangan mereka. Hari ini, anak-anak kita melihat mereka untuk membina masa depan mereka, ”kata penguasa Dubai, Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum dalam satu tweet pada hari Selasa.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Tiada masalah peribadi – Anwar

Read Next

Tabung Haji ‘dikendalikan oleh orang bukan Islam’ tidak benar – Muhyiddin

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.