The Malaysia Post

Anwar menyoal kerajaan Perikatan apa yang telah dilakukan sejak Mac untuk mempertahankan hak orang Melayu

Ketua parti pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengatakan bahawa walaupun Perikatan Nasional (PN) telah menggantikan Pakatan Harapan (PH) untuk “menyelamatkan” orang Melayu, tidak banyak telah dilakukan oleh PN sejak mengambil kuasa pada bulan Mac lepas.

Katanya, pentadbiran sekarang hanya memburukkan keadaan orang Melayu miskin di negara ini.

Mengulas mengenai pengumuman Putrajaya semalam bahawa ia telah mengubah indeks garis kemiskinan (PLI) kepada pendapatan isi rumah bulanan sebanyak RM2,208, Anwar berkata: “Apa yang telah dilakukan oleh pentadbiran PN sejak Mac untuk mempertahankan orang Melayu? Mereka telah mengumpulkan Kabinet yang kembung yang akan menelan belanja tambahan RM 7.6 juta setahun untuk negara.

Beliau berkata, kerajaan telah melantik anggota Parlimen yang sudah mendapat banyak wang sebagai pengarah syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

“Dalam posisi tersebut, mereka mengambil pekerjaan dari profesional yang berkelayakan termasuk pemimpin korporat Melayu sambil meningkatkan pendapatan peribadi mereka dengan ketara.

“Ketika membahas masalah pemerintahan yang baik – PN memberikan perhatian untuk memerangi rasuah. “Namun, dengan bekerjasama dengan parti yang berada di tempat pemandu ketika berjuta-juta saham Bumiputera dibazirkan, ketika banyak hektar tanah bumiputera hilang dan ketika banyak skandal mega berlaku, saya mempersoalkan apakah kepentingan orang Melayu benar-benar dapat dilestarikan di bawah pengaturan semasa, ”katanya.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Hampir 100 ahli pemuda PKR dari cabang Port Dickson mengumumkan hasrat keluar dari parti

Read Next

Hari pertama persidangan Parlimen berakhir denegan pelbagai kekacauan hanya sejam selepas Speaker yang baru, Art Harun, mengambil alih jawatan

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.