The Malaysia Post

Tiga anggota DAP di pecat, lapan yang lain di minta memberikan surat tunjuk sebab

Jawatankuasa tatatertib DAP telah memecat tiga anggota parti kerana mengambil bahagian dalam bantahan balas dan lapan anggota lain diminta memberikan surat tunjuk sebab.

Pengerusinya Chong Chieng Jen mengatakan ketiga-tiganya terlibat dalam tunjuk perasaan yang diadakan di luar pejabat ADUN Tronoh Paul Yong, tidak lama selepas kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan (PH) pada akhir Februari, ketika mereka menentang satu lagi tunjuk perasaan oleh DAP penyokong akar umbi kerana melompat kapal di kerusi perhimpunan.

“Anggota Kong Lai Ling, Ng Sook Whye dan Khi Poh Chong dipecat serta merta,” katanya dalam satu kenyataan.

Chong berkata ketiga-tiga mereka juga didapati bersalah kerana secara aktif membantu Yong, yang dipecat dari DAP, walaupun terdapat amaran jawatankuasa itu bahawa tidak ada anggota parti yang dapat menolong mana-mana Ahli Parlimen atau ADUN yang melompat kapal atau dipecat.

“Dalam hal Kong, dia sejak itu menerima jawatan sebagai anggota dewan Batu Gajah di bawah pemerintahan Perikatan Nasional (PN).

“Jawatankuasa juga telah mengenal pasti anggota yang menghadiri sidang media yang mengumumkan kemasukan A. Sivasuramaniam ke Parti Gerakan pada 26 Jun,” katanya.

Ini termasuk Dan Adriel Daniel Velloo, Angeline Phillip Joe Phillip, P. Murugiah, Joseph Hendry Kovil Pillai John, Amir Abdullah, R. Marimutu, S. Theivanai dan William John Johin Bin, yang telah dikeluarkan surat tunjuk sebab.

“Jawatankuasa itu juga telah memutuskan untuk menghentikan keanggotaan Loh Eng Soon selama satu tahun, karena dia sengaja memfitnah dan memfitnah nama pemimpin negara di akaun Facebooknya. Tulisannya juga mencemarkan nama baik parti. “Sekali lagi, kami menekankan bahawa jawatankuasa itu tidak akan bertolak ansur dengan mana-mana anggota parti yang menerima jawatan dalam pemerintahan PN, atau yang memilih untuk tetap bersama atau membantu perwakilan yang telah mengkhianati perjuangan parti. Tindakan tegas akan diambil sekiranya panitia menerima aduan, ”kata Chong.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

SPRM menangkap bekas pembantu Mat Sabu

Read Next

Pemuda Amanah mengajak Syed Saddiq untuk menyertai mereka

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.