The Malaysia Post

Naib Presiden PKR yakin Sabah, Sarawak akan menyokong Anwar menjadi PM

Naib Presiden PKR Dr Michael Teo mengatakan bahawa beliau yakin Sabah dan Sarawak telah memutuskan untuk mengesahkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon perdana menteri pembangkang.

Ahli Parlimen Miri itu mengatakan keputusan dua negeri itu sesuai dengan kedudukan Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH).

“Ini sejalan dengan keputusan yang dibuat oleh Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) bahawa Datuk ‘Seri Anwar Ibrahim adalah calon perdana menteri, ketua Pakatan Harapan yang baru dan Ketua Pembangkang baru di Dewan Perwakilan pada 7 Mei 2020 , ”Katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

“KEADILAN Borneo terus berdiri teguh dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam menegakkan dan meneruskan agenda reformasi Pakatan Harapan sementara kita bergerak menuju Pilihan Raya Umum ke-15 bersama-sama,” katanya.

Kenyataannya dibuat selepas kebuntuan yang timbul daripada cadangan Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai Presiden Parti Warisan Sabah, Datuk Seri Shafie Apdal sebagai calon perdana menteri pembangkang.

Ketua PKR Sabah Datuk Christina Liew semalam mengatakan bahawa parti itu sentiasa menyokong Anwar sebagai perdana menteri tetapi Cabang Sabah juga ingin melihat PM Malaysia Timur pertama di negara ini.

“Calon perdana menteri yang pertama kali bersejarah bagi Datuk Seri Mohd Shafie mengejutkan. Sebagai rakyat Sabah, kami mengalu-alukan cadangan untuk mencalonkan Sabahan sebagai PM. “Setelah lebih dari setengah abad kemerdekaan, kami gembira melihat cahaya di hujung terowong,” katanya pada hari Selasa.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

DAP – Pulau Pinang tidak melakukan kesalahan dalam projek terowong bawah laut

Read Next

Pakatan mengatakan Ariff terbukti sebagai Speaker Dewan Raykat , tidak boleh diganti

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.