The Malaysia Post

Bukit Aman membuat penyiasatan terhadap pengarang di sebalik buku politik kerana didakwa menghina lambang negara Malaysia

Bukit Aman mengesahkan bahawa polis akan menyiasat mereka yang terlibat dengan sebuah buku yang didakwa menghina “Jata Negara” (lambang Malaysia) di sampulnya.

Timbalan Ketua Pengarah CID Bukit Aman, Mior Faridalathrash Wahid mengatakan bahawa mereka yang disiasat adalah pengarang, editor dan penerbit buku tersebut. Dia juga mengesahkan menerima laporan polis mengenai perkara itu.

Buku itu, yang diterbitkan tahun ini, memuatkan artikel oleh penganalisis politik dan wartawan, dan memuat laporan mengenai Pilihan Raya 2018.

Gambar di sampul buku mirip dengan lambang negara, dan menampilkan anak telanjang yang diapit oleh dua harimau dengan wajah manusia yang menginjak buaya.

“Sampul buku itu dengan jelas memperlihatkan rasa tidak hormat pengarang terhadap maruah pelindung. Tindakan tegas harus diambil jika ada niat untuk menghina simbol rasmi negara, ”katanya.

Banyak orang dalam talian juga meminta tindakan kerana kulit buku tersebut menghina perlembagaan dan Rukun Negara. Asyraf berkata, penerbitan buku itu menunjukkan bahawa keputusan 2016 untuk menjatuhkan hukuman yang lebih berat, termasuk hukuman penjara maksimum tiga tahun dan denda maksimum RM20,000 belum cukup untuk menghalang orang daripada menghina simbol tersebut secara terbuka.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Dr Mahathir: Mukhriz pergi sendiri sekarang, saya tidak berhak untuk menghentikannya menjadi calon DPM

Read Next

Kemenangan calon BN bakal menunjukkan keupayaan PN tadbir negara

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.