The Malaysia Post

Wartawan veteran dan aktivis PAS Subky Latif meninggal kerana sakit

Wartawan veteran, penulis dan aktivis PAS Subky Latif meninggal dunia di rumahnya di Gombak pada hari ini akibat sakit sindrom myelodysplastic (MDS). Beliau berumur 79 tahun.

Anak perempuannya Dang Fatiha Subkylatifputri menyampaikan berita itu kepada media pagi ini dan mengatakan bapanya akan dikebumikan petang ini di Tanah Perkuburan Raudhatus Sakinah, Batu Caves.

Dia mengatakan jenazahnya akan dibawa ke masjid Bilal bin Rabah di Gombak pada jam 2 petang hari ini untuk solat jenazah.


Subky dilahirkan pada 28 Julai 1940, di Sitiawan, Perak. Beliau bangkit menjadi wartawan kanan dan Perdana Menteri kedua Malaysia, Tun Abdul Razak Hussein melantik beliau sebagai setiausaha akhbarnya.

Pada tahun 1976, Subky dan Tan Sri Khir Johary mengasaskan Harian Watan.

Beliau kemudian menyertai PAS dan berperanan mendirikan akhbar partinya Harakah pada tahun 1978 dan pernah berkhidmat sebagai ketua penyuntingnya hingga awal tahun 2000-an. Subky telah menulis lebih daripada 20 buku dalam hidupnya dan aktif sebagai kolumnis di Harakah serta laman webnya Harakahdaily hingga tahun ini.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Amanah, DAP : Dr M PM berikutnya, Anwar selepasnya, ‘perjanjian secara bertulis’

Read Next

Dr Mahathir sebagai PM adalah jalan ‘paling pasti’ untuk anda, Kit Siang memberitahu Anwar

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.