The Malaysia Post

Huru-Hara dan Kekeliruan terhadap Amaran Tindakan Hukum CMCO

Tindakan undang-undang untuk siri interaksi huru-hara antara pemerintah yang lalu masih ada dahulu dan juga sekarang. Oleh kerana itu, tantangan undang-undang Menteri Kanan dan Menteri Perdagangan Luar Negeri dan Industri (Datuk Seri) Azmin Ali telah menambahkan penghinaan terhadap “luka” ini ketika dia diharapkan untuk mengadakan persidangan ketua menteri dan Menteri Besar untuk mencari persetujuan untuk memulakan semula secara berperingkat. ekonomi melalui perintah kawalan pergerakan bersyarat.

Azmin jelas tidak biasa dengan Perlembagaan Malaysia. Dia akan memperhatikan hujah yang dibuat oleh Hassan Abdul Karim, Pengerusi Jawatankuasa Khas Parlimen untuk Hubungan Persekutuan / Negeri, yang menunjukkan bahawa kerajaan persekutuan dan negeri diberi kuasa bersama dalam isu kesihatan di bawah Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.

Kit Siang berkongsi bahawa Pengawalan Kesihatan dan Penyakit Awam memperhatikan kewujudan mereka dalam daftar gabungan, yang bermaksud bahawa kerajaan persekutuan dan negeri mempunyai kuasa bersama dalam isu-isu ini.

Sehubungan dengan itu, Azmin dan kerajaan pusat tidak harus bergantung sepenuhnya pada penggunaan Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) untuk menguatkuasakan kehendak mereka kepada negara-negara untuk mematuhi keputusan kerajaan pusat untuk membuka semula ekonomi pada 4 Mei .

Enam negeri, Kedah, Sabah, Pahang, Pulau Pinang, Kelantan dan Sarawak telah bersetuju untuk tidak mematuhi keputusan kerajaan persekutuan, sementara tiga negeri, Selangor, Perak dan Negri Sembilan telah mengumumkan bahawa mereka akan menyekat bilangan perniagaan yang dibenarkan untuk dimulakan semula operasi.

Sementara Azmin merujuk kepada pertemuan Majlis Keselamatan Nasional (NSC), pada 28 April lalu yang dihadiri oleh ketua menteri dan menteri besar. Tidak ada kesepakatan pada pertemuan itu mengenai bagaimana sektor ekonomi yang berbeza harus dibuka kembali di bawah CMCO untuk memungkinkan strategi keluar dan pendaratan secara bertahap.

Dia menambah bahawa sepatutnya ada persidangan kedua Ketua Menteri dan Menteri Besar sebelum pembebasan MCO dan pelaksanaan CMCO pada 4 Mei.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Mesyuarat Parlimen Satu Hari Tetap Akan Diadakan di tengah Penyesuaian COVID-19

Read Next

Azmin Ali memberikan amaran kepada negeri-negeri yang enggan bekerjasama

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.