The Malaysia Post

Mesyuarat Parlimen Satu Hari Tetap Akan Diadakan di tengah Penyesuaian COVID-19

Bulan lalu, ada reformasi mendesak yang diharapkan dapat mempersiapkan kebijakan keluar pemerintah dengan lebih baik setelah Perintah Kontrol Pergerakan (MCO).

Sebelumnya, Ketua Peguam Malaysia Salim Bashir menyatakan bahawa perlu bagi pemerintah untuk memperpanjang persidangan parlimennya supaya rang undang-undang “Covid-19” dapat ditegakkan untuk melindungi syarikat dan individu yang akan menderita secara kewangan setelah MCO.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri mengatakan bahawa kerajaan telah mengambil kira pandangan majlis presiden Pakatan untuk mesyuarat Parlimen selama dua minggu bermula pada 18 Mei.

Takiyuddin, bagaimanapun, mengatakan bahawa pemerintah sedang mengambil langkah menentang penyebaran Covid-19 dengan mencegah perhimpunan besar-besaran.

Struktur tempat duduk anggota parlimen di Dewan Rakyat juga harus diubah seperti yang dicadangkan oleh Kementerian Kesihatan untuk memperkenalkan jarak sosial. Takiyuddin menyatakan bahawa memandangkan pengaruh Covid-19 terhadap orang, syarikat dan industri, pemerintah telah memutuskan pada bulan Julai untuk membuat Rang Undang-Undang baru di Parlimen.

Pada asalnya, persidangan pertama Parlimen tahun ini dijadualkan bermula pada 9 Mac tetapi ditangguhkan sehingga 18 Mei. Dalam surat kepada Ahli Parlimen bertarikh 27 April, Setiausaha Dewan Rakyat Riduan Rahmat telah mengatakan bahawa penggubal undang-undang harus menjalani pemeriksaan Covid-19 sebelum dibenarkan untuk menghadiri persidangan.

Sidang Parlimen kedua yang dirancang akan berlangsung dari 13 Julai hingga 27 Ogos selama 25 hari. Berharap parlimen satu hari yang akan datang akan memihak kepada semua orang kerana langkah kesihatan masih diperhatikan untuk menjauhkan semua orang dari penularan virus.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Pakatan akan menyambut baik semula Parti Bersatu di Johor – AMANAH

Read Next

Huru-Hara dan Kekeliruan terhadap Amaran Tindakan Hukum CMCO

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.