The Malaysia Post

Jualan kenderaan di China menjunam 79%

Jualan automotif di China menjunam sebanyak 79.1% pada bulan Februari – penurunan terbesar bulanan mereka yang pernah dicatatkan akibat penularan koronavirus. hasil data yang dikeluarkan oleh persatuan industri kereta terbesar di negara itu, pada Khamis.

Jumlah jualan auto di China, pasaran auto terbesar di dunia, jatuh sebanyak 310,000 unit dari bulan yang sama tahun sebelumnya, penurunan bagi 12 bulan berturut-turut, menurut Persatuan Pengilang Automobil China (CAAM).

Jumlah kenderaan tenaga baru (NEVs) yang dijual dikontrak untuk lapan bulan berturut-turut. Pasaran kereta China terjejas teruk akibat daripada penularan wabak yang telah membunuh lebih daripada 3,100 orang.

Walaupun sesetengah bandar lain di China menawarkan insentif untuk menghidupkan semula jualan kereta, pengeluaran automatik tetap terhad dengan pembuat kereta dari Toyota Motor ke Great Wall melaporkan penurunan jualan besar bulan lepas.

CAAM menganggarkan jualan kereta akan jatuh lebih daripada 10% pada separuh penggal pertama tahun ini, kata pegawai kanan persatuan itu kepada Reuters bulan lepas, dan sekitar 5% untuk keseluruhan tahun jika wabak itu dapat dibendung secara berkesan sebelum April.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Empat kementerian baharu wujud tadbir urus lebih sistematik

Read Next

Acara sukan tempatan dan antarabangsa perlu ditangguhkan

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.