The Malaysia Post

Pegang prinsip taat setia kepada negara, Agong dan kerajaan yang memerintah

Anggota perkhidmatan awam harus berpegang teguh kepada prinsip taat setia yang tidak berbelah bahagi kepada negara, Yang di-Pertuan Agong dan kerajaan yang memerintah, kata Ketua Setiausaha Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM), Datuk Suriani Ahmad.

Suriani berkata adalah menjadi tanggungjawab anggota perkhidmatan awam bagi memastikan segala urusan kerajaan berpandukan ‘kedaulatan undang-undang’.

Menurutnya, kedaulatan undang-undang mengandungi prinsip-prinsip bahawa semua orang dan institusi tertakluk dan bertanggungjawab kepada undang-undang yang sedang berkuat kuasa.

“Dalam apa jua tugas yang dilaksanakan, adalah penting melaksanakannya dengan penuh amanah dan berintegriti, serta tidak sesekali mengutamakan kepentingan diri sendiri atau kepentingan pihak-pihak tertentu,” katanya.

Pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Ke-8 pada 1 Mac merupakan satu detik bersejarah. Ini kerana peralihan tampuk pemerintahan berlaku tanpa sebarang perkara yang tidak diingini, yang membuktikan kematangan politik rakyat Malaysia.

“Sebagai penjawat awam, peranan kita sangat penting kerana kita perlu bijak menangani perubahan secara profesional, adil dan saksama serta berintegriti,” katanya.

Dalam ucapan yang sama, Suriani turut mengingatkan penjawat awam untuk menggunakan media sosial secara bijak untuk pembangunan minda dan nilai-nilai yang baik dan bukannya menyebarkan perkara yang negatif dan bersifat keanak-anakan.

Beliau berkata media sosial seperti WhatsApp, Twitter, Instagram dan Facebook menjadi medium penting yang telah banyak mempengaruhi reaksi masyarakat terhadap dasar-dasar dan tindakan yang diambil oleh kerajaan.

“Penjawat awam pula tidak terlepas daripada menjadi sasaran tohmahan dan kritikan rakyat. Dalam pada masa yang sama, ada juga penjawat awam sendiri yang menggunakan media sosial untuk melontarkan sindiran serta kecaman,” katanya.

Beliau mengingatkan mengenai Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib)  1993 berhubung tegahan membuat pernyataan awam.

Dalam peraturan itu, menurutnya pegawai awam tidak boleh, secara lisan atau bertulis membuat apa-apa penyataan awam yang boleh memalukan atau memburukkan kerajaan atau membuat ulasan mengenai apa-apa dasar, rancangan atau keputusan kerajaan sama ada yang dibuat olehnya atau mana-mana orang lain.

“Penggunaan media sosial dengan emosi tanpa batasan dan kawalan hanya menimbulkan implikasi negatif kerana secara tidak langsung ia akan mengurangkan tumpuan pegawai terhadap tugas hakiki yang dipertanggungjawabkan,” katanya. 

Suriani berkata pegawai awam harus memelihara integriti sepanjang masa dan sentiasa berusaha meningkatkan produktiviti dan hasil kerja ke arah yang lebih baik dan melangkaui kebiasaan.

Ia hanya akan tercapai sekiranya pegawai awam dapat memberi  tumpuan sepenuhnya terhadap tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan.

About J M Riaz

JM Riaz merupakan seorang wartawan hiburan yang gemar membuat liputan berita terkini di dunia. Dia bersemangat untuk membawa orang ramai yang terkini dan terhebat dalam hiburan. JM suka berinteraksi dengan pembacanya dan mendengar pendapat mereka tentang cerita terkini.

Read Previous

Tun Mahathir mohon maf, mengaku silap strategi

Read Next

Malaysia pada kedudukan-35 dalam Indeks Internet Inklusif 2020

Leave a Reply

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.